"Pokud to bude v rámci systému současného mýta, tak by je měl dodat dodavatel současných služeb (Kapsch). Nikdo jiný další není," řekl Hodač. Řidič za vinětu nebude platit žádnou zálohy, pouze si ji nabije kreditem 1000 korun, což je dnešní cena roční známky. Za samotnou vinětu řidič zaplatí až v případě, když ji ztratí a bude chtít další.
Podle Hodače půjde o dodávku zhruba dvou milionů vinět, což jsou zařízení velikosti krabičky od sirek. Jaký podíl z tisícikoruny Kapsch dostane, zatím není jasné. "Nějaká částka za to musí být. Jaký podíl, to se nyní připravuje," uvedl Hodač. Důležité podle něj je, že viněty nezaplatí stát přímo.
Jak nedávno uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček, zavedením vinět ušetří stát i řidiči. Stát nebude muset každoročně tisknout dálniční známky, protože viněty budou "věčné" a řidiči je budou dobíjet jako mobilní telefony.
Viněty budou fungovat v mýtném systému, který nyní na dálnicích "kasíruje" kamiony. Na rozdíl od kamionů, jejichž majitelé platí za ujeté kilometry, budou řidiči osobních vozů platit i nadále za časový úsek. Hodač ale do budoucna nevyloučil zpoplatnění pouze podle skutečně ujetých kilometrů. "Jde především o spravedlnost," řekl.
Plán zavedení vinět oznámil již v březnu Řebíček. Na pondělní tiskové konferenci po návštěvě premiéra Mirka Topolánka na ministerstvu dopravy Řebíček potvrdil, že viněty se začnou používat v lednu 2009. Viněty mají být anonymní a přenositelné, což znamená, že jich bude méně než dálničních známek.
Dopravní odborníci zavedení vinět vesměs vítají. Krabičky mají výrazně přispět ke zvýšení bezpečnosti dopravy. Bude možné měřit intenzitu provozu; výsledky měření potom využijí inteligentní systémy řízení dopravy, které se nyní na dálnicích budují.
Pokud se záměr podaří Řebíčkovi uskutečnit, z Česka zcela zmizí nalepovací dálniční známky. Na letošní rok jich dalo ministerstvo dopravy do prodeje 5,4 milionu; očekávaný výnos je 2,3 miliardy. Známky dosud využívají také malé nákladní vozy od 3,5 tuny do 12 tun, které ale od ledna začnou platit elektronické mýtné stejně jako dnes kamiony nad 12 tun.