Dnes Bursík zdůraznil, že návrh je třeba připravit do konce prázdnin, vyškrtnutí tématu z programu vlády na 23. července proto považuje za nešťastné. Zatímco ale v úterý hrozil odchodem zelených z vlády, dnes tak už neučinil. Uvedl, že ve sněmovně má návrh šanci na přijetí a je i určitý prostor pro poslanecké úpravy návrhu. Konstatoval, že s ministerstvem dopravy jeho úřad na návrhu pracoval rok a půl. Je proto podle něj dostatečně projednaný.
Analýzy podle Bursíka ukázaly, že 48 procent mrtvých na silnicích je z pátku a nedělního odpoledne. Podle původního návrhu měly být jízdy omezeny po celý rok v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od 13:00 do 22:00. Podle Bursíka zůstává také možnost nedělního omezení od 00:00 do 22:00, jak je tomu v řadě evropských států.
Dnes platná úprava zakazuje kamionům jízdu během letních prázdnin v pátek od 17:00 do 21:00 a v sobotu od 7:00 do 13:00. Po celý rok platí pro kamiony zákaz v neděli od 13:00 do 22:00. Topolánek se s Řebíčkem dohodl, že do konce srpna vypracují s autodopravci analýzu dopadu zákazu. Půjde již o několikátou studii na toto téma.
O rozšíření pátečního zákazu jízd kamionů z letních prázdnin na celý rok se vedou několikaměsíční spory. K jeho zastáncům patří především zelení, naopak občanští demokraté jsou spíše proti. Na obou stranách barikády přitom stojí i další organizace. Zákaz podporuje například Svaz měst a obcí, proti jsou dopravci a průmyslníci.
Průmyslníci by údajně v případě rozšíření zákazu přišli až o deset miliard korun ročně. Škody by vznikly proto, že průmyslové podniky by musely ukončit provoz již v pátek kolem 15:00. Výrobci také často používají systém just-in-time, kdy jde materiál z kamionu přímo do výroby, a nemají tak dostatečné sklady pro předzásobení.
Spor se vyostřil minulý týden, kdy dopravci pro případ rozšíření zákazu pohrozili blokádami silnic. Své požadavky navíc rozšířili; nyní chtějí i zrušení pátečního zákazu přes léto. Proti tomu naopak hovoří výsledky studie, kterou předložilo minulý týden ČVUT. "Z té studie vyplývá, že nehodovost koncem týdne je natolik alarmující, že je nutné režim na našich komunikacích upravit," řekl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Někteří kritici však upozorňují na to, že se i v současnosti platný zákaz míjí účinkem. Ministerstvo dopravy i kraje totiž udělují velké množství výjimek, jen loni jich bylo platných 2600.