Celkově si firmy Airbus a Boeing rozdělily 444 závazných zakázek v hodnotě 62 miliard dolarů. To překonalo odhady řady analytiků, kteří vesměs počítali s tím, že proti 600 zakázkám z loňského aerosalonu v Paříži bude letošek zhruba jen poloviční. Světová letecká doprava prožívá nejhorší dobu od krize v roce 2001 a svírají ji drahé pohonné hmoty, ochabující světová ekonomika a úvěrová krize.
Každý z obou výrobců měl letos před Farnborough zajištěn zakázky na necelých 500 letadel. Airbus, který poslední menší objednávky oznamoval ještě dnes, získal závazné zakázky na celkem 247 letadel za 38 miliard dolarů a dosud si letos zajistil odbyt celkem pro 734 letounů. Boeing oznámil zakázky na 197 strojů za 23,6 miliardy dolarů a celkem má letos objednáno 672 letadel.
Oba výrobci jsou nyní blízko splnění svých plánů pro letošní rok. Šéf prodeje Airbusu John Leahy dnes zvýšil odhad pro letošní rok na více než 850 letadel z původních 700, připustil ale, že to pro zbytek roku znamená zřetelné zpomalení, protož letecké společnosti se nyní budou snažit šetřit. Loni, za vrcholu tříletého boomu, Airbus získal zakázky na 1341 letadel. Boeng loni prodal dokonce 1413 letadel, letos ale předpokládá méně než 1000 objednávek.
Počty zakázek oznámených na každoročně se střídajících aerosalonech v Paříži a Farnborough jsou považovány za ukazatel aktuální situace odvětví, které patří mezi sektory nejvíce podléhají cyklickým výkyvům. Nad vodou letos držely odvětví nákupy zákazníků z bohatých arabských ropných zemí; ti si ve Farnborough objednali letadla za zhruba 40 miliard dolarů.
Největší zakázku na aerosalonu oznámila Etihad Airways z emirátu Abú Zabí; ta si od obou výrobců objednala celkem 110 letadel za asi 20 miliard dolarů. Velké zakázky podaly také dubajské firmy DAE Capital a FlyDubai.
"Letecké společnosti a pronajímatelé z Blízkého východu zabírají podíly na trhu. Tradiční přepravci byli na aerosalonu potichu a je také jasné, že opatrné musí být i nízkonákladové společnosti, jejichž přeprava je na ceny nejvíce citlivá," řekl agentuře Reuters konzultant Richard Aboulafia z washingtonské firmy Teal Group.