"Vzhledem k tomu, že oživuje ekonomika ve střední a východní Evropě, že se staví další a další logistická centra, u nás, v Maďarsku, na Slovensku i na Ukrajině, tak lze očekávat další nárůst," řekl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Česká republika je prý z velké části tranzitní zemí, která leží na takzvané hedvábné stezce vedoucí z Německa do Turecka.
Podle Moose by měl stát dopravu pomocí mýtného více regulovat. "Je třeba postupně zvýšit sazby a snížit tím atraktivitu naší země pro tranzit," uvedl. České podniky by zase podobný krok mohl vést k většímu využití železnice. Zavedení dvou různých ceníků, pro tuzemské a zahraniční dopravce, jak to požadují někteří dopravci, by údajně bylo v rozporu s právem EU.
Také ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil se domnívá, že kamionů bude s rostoucí ekonomikou dále přibývat. Pospíšil je však skeptický k tomu, že by mohlo dojít k zásadnímu přesunu nákladu na železnici. Železnice údajně nemá dostatek kapacit.
Podle Pospíšila se dá vzdálenější budoucnost kamionové dopravy na českém území těžko předvídat. Roli prý hraje velké množství faktorů. Důležitá je především cena nafty, vývoj mýtných sazeb v ČR a v sousedním Rakousku nebo přetíženost nedokončené české dálniční sítě. "Může se stát, že silnice budou už tak přecpané, že tudy nebude chtít tranzit jezdit," upozornil.
"Do konce roku očekáváme růst počtu palubních jednotek až na celkových 360 až 370 tisíc kusů," uvedl ředitel společnost Kapsch Karel Feix. Podle něj bude dynamika nárůstu postupně zpomalovat, až se ustálí na tempu růstu HDP. Feix připomněl, že od ledna se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé náklaďáky od 3,5 tuny. Podle odhadů Kapsche půjde asi o 200.000 vozů.
Kamionová doprava a její případné omezení se v posledních týdnech dostala do centra pozornosti. Spory se vedou především o celoroční omezení pátečních jízd. Ačkoliv ho má vláda v programovém prohlášení, zatím není jasné, zda k němu dojde.
Průmyslníci a dopravci zákaz odmítají a při jeho zavedení hrozí blokádou dálnic. Naopak zákaz prosazuje strana Strana zelených a Svaz měst a obcí. Podle Moose k nějaké regulaci vzhledem k páteční nehodovosti musí dojít. Pospíšil z Centra dopravního výzkumu přiznává stejnou váhu argumentům obou stran a dodává, že rozhodnutí je na politicích.