SA podle Jančury dominantní postavení na trhu nezneužila

21.07.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 21. července (ČTK) - Majitel společnosti Student Agency (SA) Radim Jančura se dnes ohradil proti vyjádření předsedy Úřadu pro hospodářskou soutěž Martina Peciny, podle něž firma ovládá 70 procent trhu v osobní dopravě na trase Brno-Praha. Antimonopolní úřad prošetřuje dopravce kvůli podezření ze zneužití dominantního postavení na trhu, když od počátku roku snižoval ceny spojů vyjíždějících ve stejný čas jako autobusy konkurenční firmy Asiana. Podle Jančury tvoří podíl kapacity vozidel SA na trase necelých 12 procent.

"Pokud má SA opravdu 70 procent trhu, tak bychom měli dostat metál, neboť odvezeme většinu cestujících a ještě ročně z této linky přispějeme skoro 30 miliony do státního rozpočtu ve formě dálničního mýta a daní a nepřímo dalších skoro 20 milionů ve formě spotřební daně z nafty," řekl Jančura.

Kdyby si zbývajících 30 procent rozdělili napolovic ostatní autobusoví dopravci na této trase a České dráhy, vychází podle Jančury na jeden vlak o kapacitě 500 sedadel asi 16 cestujících. "A kolik zaplatí České dráhy do státního rozpočtu? Nic, neboť dostanou od státu za provozování vlaků mezi Brnem a Prahou dotaci 650 milionů korun ročně," dodal Jančura.

Denní kapacita autobusů SA na trase Brno-Praha je podle Jančury kolem 2142 cestujících. Celý trh osobní dopravy včetně vlaků, rychlíků a mezinárodních spojů na této trase činí 18.745 sedadel. "I kdyby SA měla oněch 70 procent trhu, neznamená to, že má dominantní postavení, neboť na této lince operuje dalších 20 dopravců se sedačkovou kapacitou pět krát větší," míní Jančura.

Pokud se podezření na zneužití dominance prokáže, hrozí jednomu z největších autobusových dopravců v ČR mnohamilionová pokuta. Chováním brněnské firmy se ÚOHS zabýval už loni. Zjišťoval, zda společnost nezneužívala své dominance, když nabízela některé jízdenky za podnákladové ceny, například i za korunu. Porušení zákona ale nakonec nezjistil.

Skupina kolem Student Agency loni meziročně zvýšila tržby o 30 procent na 3,4 miliardy korun. Letos plánuje skupina tržby přes čtyři miliardy Kč.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK