U cestovního pojištění, povinného ručení nebo havarijního pojištění se asistenční služby staly již dávno standardní součástí nabídky pojišťoven. Onemocníme-li tak v cizině, postihne-li nás dopravní nehoda nebo auto jen přestane jet, není nic snazšího než vytočit příslušné telefonní číslo a požádat pracovníka asistenční služby o radu nebo pomoc. Podobnou službu však už některé pojišťovny nabízejí i jako součást pojištění domácnosti a staveb.
Co je Home Assistance?
S nabídkou asistencí k pojištění domácností, tzv. Home Assistance, přišla jako první u nás pojišťovna Allianz, po níž následovaly další – ČSOB Pojišťovna, Generali, v současnosti se s podobnou službou můžeme setkat také například u pojišťovny AXA, pojišťovny Maxima, Victoria Volksbanken pojišťovny a dalších. Asistenční služby přitom slouží jak v případě škodné události, kdy je například nutné rychle řešit havarijní stav v bytě či domě, tak i bez vazby na konkrétní pojistnou událost, když klient potřebuje například vyhledat vhodného řemeslníka, poradit se v právních otázkách nebo třeba i zajistit výběr poštovní schránky.
Asistence neznamenají, že klient bude mít všechny potřebné práce a materiál zadarmo. Jde však o servis, který zvyšuje komfort zákazníků, protože řadu starostí za ně převezme právě asistenční služba (smluvní partner pojišťovny). Díky tomu, že asistenční společnosti mají celorepublikové databáze prověřených opravárenských firem – instalatérů, topenářů, zámečníků, sklenářů, elektrikářů, zedníků, malířů, kominíků, pokrývačů apod., je pro ně snadné zajistit rychlý příjezd potřebného profesionála a klient se nemusí o nic starat. Výhoda spočívá i v tom, že asistenční společnost může garantovat kvalitu odvedené práce, dodržení časového harmonogramu prací nebo i cenu. Rozsah asistencí spojených s pojištěním rodinných domů se u jednotlivých pojišťoven pochopitelně liší. V některých případech pojišťovny rozlišují základní okruh asistencí, který je automatickou součástí pojištění, a nadstandardní služby, za něž je nutné si připlatit. Asistenční služby lze využívat nonstop a opakovaně během roku, obvykle je však stanoven určitý finanční limit, který nelze překročit. Parametry asistenčních služeb jsou součástí všeobecných nebo doplňkových pojistných podmínek, které je dobré si pečlivě prostudovat.
S čím tedy může klient v rámci asistenčních služeb obvykle počítat?
Základem bývá pomoc při nahlášení škodné události, zajištění a uhrazení příjezdu servisního technika, který se postará o odstranění havarijních škod nebo „třeba jen“ o otevření zabouchnutých dveří či výměnu zámku v případě ztracených klíčů.. Rozsah prací a materiálu poskytnutých zdarma závisí na konkrétním druhu pojištění. K dalším běžným službám patří zajištění (a do určitého limitu i uhrazení) náhradního ubytování pro členy domácnosti, která se v důsledku škodné události stala neobyvatelná, stejně jako zajištění dopravy členů rodiny do místa náhradního ubytování, popř. zajištění převozu nutného mobiliáře. Asistenční služby mohou zprostředkovat také nepřetržitou ochranu nezabezpečené domácnosti či obytné budovy na nezbytně dlouhou dobu. Časté jsou rovněž služby právní asistence, například telefonické poskytování právních informací ve vztahu k užívané domácnosti nebo i částečné uhrazení služeb právního zástupce či soudního znalce. Ke specifickým službám se pak řadí například zajištění různých úkonů v případě, že klient odcestuje na dovolenou nebo onemocní. Do této kategorie spadá kupříkladu dozor nad budovou nebo bytem, udržování stavu domácnosti, umístění domácích zvířat do útulku, vybírání poštovní schránky, opatrování seniorů nebo nezletilých dětí apod.
Asistence i u životního pojištění
Kromě Home Assistance k pojištění domácností nebo rodinných domů začaly některé pojišťovny v poslední době nabízet asistence i u životního pojištění. Nabídku těchto služeb má například pojišťovna AXA a jako jedna z prvních ji nedávno zavedla také ČSOB Pojišťovna u svého nového investičního životního pojištění Variace. Kromě poradenství v oblasti péče o zdraví a linky právní pomoci tato služba zahrnuje také například zprostředkování a uhrazení dopravy pojištěného do nemocnice a zpět s limitem 8000 Kč za rok nebo zajištění hlídání dětí či seniorů. Klienti mohou požádat také o podobné služby jako v případě Home Assistance – o zprostředkování péče o děti, zahradu či domácí zvířata a o zabezpečení celkového chodu domácnosti.
Autor je ředitelem odboru řízení produktů neživotního pojištění v ČSOB Pojišťovně.