Nová elektrická lokomotiva Škoda zahájila v Plzni zkušební provoz

24.07.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 24. července (ČTK) - Plzeňská Škoda Transportation zahájila zkušební jízdy nové lokomotivy ŠKODA 109E, která je určena pro trati s rychlostmi 200 kilometrů v hodině. České dráhy, které spolupracovaly na vývoji i výrobě vozů, jich objednaly 20. Podle Škody je celková hodnota kontraktu 2,5 miliardy Kč. Na železnici se lokomotiva objeví do poloviny roku 2009. Všechny dodá podnik do roku 2010. Novinářům to řekl ředitel realizace Marek Herbst.

ČD podobný vůz ještě nemají. "Škoda je čtvrtým výrobcem kolejových vozidel na světě, který zvládl technologii elektrické i mechanické části vysoce výkonné lokomotivy podle vlastního know-how," řekl generální ředitel Škody Transportation Tomáš Krsek.

"Třísystémová lokomotiva pro třetí tisíciletí zamíří po testech v našem areálu na zkušební okruh ve Velimi," dodal. Druhý vůz bude mít evropskou premiéru na zářijovém veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Výrobce má hotové tři lokomotivy. Podle dřívějšího vyjádření ČD se cena jedné pohybuje od 100 do 150 milionů Kč.

Nová lokomotiva, která táhne i tlačí, má vozit lidi na koridorech v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Plynule přejede území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz, případně se stejnosměrným napětím tři kV. Maximální výkon čtyř trakčních motorů je 7,2 MW. V počítačové řízeném voze je 30 kilometrů kabelů a přes 10.000 elektrických spojů.

V prosinci 2006 lokomotiva úspěšně absolvovala první testy. Skelet vyhověl pevnostní statické zkoušce podle evropských předpisů TSI. Testům na zkušební trati v Cerhenicích dohlíželi experti z VÚKV Praha, německé DB Systemtechnik a ČD. Ojedinělá konstrukční řešení mají evropské patenty. Vůz vyhovuje provozu na tratích s přísnými limity rušení, umožňuje dynamické brzdění a je vhodný i na obloukové tratě, řekl Herbst.

Lokomotiva využívá vláknových kompozitů jako formule 1, brzdy mají hliníkové kotouče jako soutěžní automobily. Vůz splňuje nejpřísnější limity protipožární ochrany. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolá požáru 15 minut. V kabině jsou deformační zóny, které pohltí značnou energii při kolizi. Obdobně je navrženo i upevnění předního pluhu. Při nárazu v rychlosti 110 km/hod. do nákladního vozu s cisternou o hmotnosti 15 tun zůstal kolem strojvůdce nepoškozený prostor. Lokomotivu lze jednoduše opravit výměnou deformačních dílů.

Vůz je přizpůsoben na nově vyvíjený jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS, který sbírá informace o stavu tratě a sleduje signály z kolejových obvodů. Nezareaguje-li strojvedoucí včas, systém zasáhne.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK