"Jakékoli automatické odčerpávání částek, byť dlužných, bez souhlasu klienta - plátce je nepřípustné," uvedla centrální banka. Chybující obchodník se má podle ní obrátit na zákazníka s žádostí o doplacení dlužné částky.
Poškozeným klientům pak ČNB doporučuje nejprve reklamovat takovou transakci u banky. V případě, že neuspěje, měl by se obrátit na finančního arbitra, případně informovat ČNB.
ČNB zároveň upozornila, že od příštího roku by se neměl klient banky do takové situace dostat. Začne totiž platit směrnice EU o peněžních službách, která zakazuje provádění neautorizovaných transakcí výslovně, a to bez jakékoliv možnosti smluvního odchýlení.
V současnosti neautorizované platby sice zákon o platebním styku neumožňuje, ale banka se může od tohoto zákazu odchýlit. Zároveň ovšem musí o tom zákazníka výslovně informovat v úvodních ustanoveních svých obchodních podmínek.
Obdobně hovoří i obchodní zákoník. "Obchodní zákoník v ustanoveních o smlouvě o běžném účtu, z něhož jsou nejčastěji transakce platební kartou prováděny, stanoví jednoznačně zásadu, že s peněžními prostředky na účtu mohou disponovat osoby jen se souhlasem majitele účtu," upozornila ČNB. Banky mohou s penězi klienta disponovat pouze na základě zákonem daných pravomocí, například u exekuce, nebo na základě smlouvy umožňující bankám strhávat si poplatky, sankční úroky a podobně.