"Silná koruna je samozřejmě problémem i pro reklamní průmysl," uvedl na dotaz ČTK šéf reklamní agentury Mark/BBDO Petr Topinka. Je podle něj mnoho případů, kdy se česká nebo v Česku působící komunikační agentura stará o reklamní aktivity svých klientů v regionu střední a východní Evropy. V těchto případech jsou agenturní služby rozpočtovány v eurech nebo v amerických dolarech.
"Stejně tak mnoho mezinárodních klientů působících v ČR rozpočtuje své aktivity v eurech/dolarech, což má za následek, že reálné investice v korunách do reklamy se stávají nedostačující," míní. "Co se týče výroby reklamních spotů, tak se výroba u nás pro zahraniční klienty 'prodražuje'," dodal.
Na druhou stranu se ale zahraniční nákup služeb spojených s reklamou a produkcí stává pro agentury působící v ČR a klienty daleko dostupnější. "Což má pozitivní dopad například na výběr špičkových zahraničních režisérů, možnosti najímání si uznávaných konzultantů či kvalitních zahraničních školení a vzdělávacích programů," podotkl Topinka.
Podle Andrey Tománkové z agentury Leo Burnett Advertising téměř všichni zástupci filmových produkcí "pláčou nad silou naší měny". "Posilující koruna v posledních letech, ať již vůči dolaru nebo euru, měla za následek, že přichází stále méně a méně filmařů do naší krajiny, která se pyšní obrovskou škálou unikátních lokací, kopou dobrých herců a kvalitními postprodukčními studii," dodala.
S úbytkem realizovaných filmů či reklam podle ní odcházejí i kvalitní filmaři. "Česko přichází o filmy, klipy, reklamy i o profesionály. Výhodnějšími trhy se stává Rumunsko, Maďarsko a další státy, jejichž ekonomika neroste tak rychle," míní. Nutné je také podle ní uvést, že tuzemskému filmovému průmyslu příliš neprospívá fakt, že okolní státy podporují své filmaře různými státními programy či daňovými úlevami.
"Z mého pohledu producenta v české reklamní agentuře mi může být útěchou, že pro naše klienty máme možnost nabídnout zahraniční štáb, který bychom si v minulosti nemohli dovolit. V obráceném pohledu výroby tedy máme možnost nakoupit kvalitní tvůrce za slabé dolary a eura," dodala.
"Silná koruna pro mezinárodní inzerenty, a ti jsou pro reklamní průmysl zdaleka nejdůležitější, opticky zdražuje i reklamní komunikaci v ČR. Může se to projevit nejen v zájmu o produkci reklamních spotů v ČR, ale i ve výdajích do médií," uvedl ředitel mediální agentury Media One Štěpán Wolde.
Podle zpráv nadnárodních společností může silná koruna naznačovat přílišný nárůst marketingových nákladů. "Ale nezapomínejme, že znamená stejný optický nárůst i u výnosů. Značná část společností uplatňuje i interní speciálně 'fixované' kurzy, jejichž cílem je odstranit vliv výkyvu kurzu z hodnocení efektivity lokálních investic," dodal Wolde.
Ne všichni ale názory o výrazném působení silné koruny zastávají. "Vliv posilující koruny není na reklamní průmysl nijak velký. I nadnárodní společnosti své reklamní kampaně financují z lokálních rozpočtů, které jsou vedeny v českých korunách," uvedl na dotaz ředitel Ogilvy Group ČR Ladislav Báča.