"Sport je dnes byznys jako každý jiný. Objem peněz, který se točí v médiích, marketingu, dopravě a turistickém ruchu, dosahuje v případě olympiády astronomických hodnot," řekl ČTK analytik Patria Finance David Marek. V případě Číny, která by letos měla projít určitým zpomalením růstu své ekonomiky, představuje podle něj pořádání olympiády mírný pozitivní impulz.
"Konání olympiády má vesměs kladný vliv na ekonomiku pořadatelské země. Nesmí ovšem dojít k přílišné megalomanizaci při pořádání OH," doplnil Miroslav Ševčík z Liberálního institutu. V době olympiády se značně zvyšuje poskytování služeb spojených s ubytováním, stravováním návštěvníků a účastníků sportovních her. Roste i spotřeba sportovních potřeb či suvenýrů. Stoupá také zaměstnanost v souvislosti s poskytováním služeb sportovcům a návštěvníkům.
Míra pozitivního stimulu je podle Marka rozdílná pro různé ekonomiky. Pokud prý olympiádu pořádá relativně malá země, může být ekonomický stimul znatelný. Například Řecko dosáhlo v přípravě na olympiádu rok před jejím pořádáním růstu hrubého domácího produktu o pět procent, zatímco eurozóna ve stejném roce zpomalila na 0,8 procenta, upozornil.
Dopady olympiády pro Česko z hlediska makroekonomického nebudou téměř žádné, míní Ševčík. Z hlediska národního cítění při případných úspěších českých sportovců ale podle něj dochází k propagaci ČR, která zemi skoro nic nestojí. Při olympiádě se tak mohou relativně s nízkými náklady zviditelnit i obchodní partneři Českého olympijského výboru, poznamenal.
"Prakticky nulový vliv na tuzemskou ekonomiku. I ta třicetikoruna za poplatky u lékaře, kvůli které tak vyvádíme, má na ekonomiku větší dopad," souhlasil analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Hodilo by se ale podle něj zvýšení exportu do Číny. "K úspěchu českých firem na čínském trhu ale nepomůže zlatá olympijská medaile, ale spíše politická diplomacie, která bude řízena mozkem a nikoliv ideologií," uzavřel.