Rozdíl v cenách by podle deníku mohla zčásti vysvětlit silná koruna. Čeští dovozci a prodejci hájí své ceny tím, že mají vyšší náklady na provoz a musí opatřovat zboží českými přelepkami. Poukazují na to, že v Německu je větší konkurence, která sráží ceny dolů.
Stovky tisíc Čechů žijících poblíž hranic s Německem tak získaly díky silné koruně a cenové politice místních dovozců a obchodníků nečekanou výhodu oproti krajanům, kteří mají na západ dále.
Zatímco nákup stejného zboží v českém a německém Kauflandu stál v obou zemích téměř tutéž částku, nákup 29 stejných položek v české prodejně Dm-drogerie markt vyšel o více než 50 procent dráž. Nejde přitom jen o tento řetězec. Podobné rozdíly jsou mezi českou a německou prodejnou i u dalších velkých drogistických řetězců, jako jsou Schlecker s Rossmann, píše MfD.
"Každý trh je jiný a stanovuje se na něm odlišná cena," řekla deníku manažerka komunikace Henkelu Lidija Erlebachová. Podle ní je v Německu drogerie zřejmě příliš levná. "Je tam cenová válka mezi drogeriemi, tam to musí někdo dotovat," dodala. Sprchový gel Fa, který Henkel vyrábí, však stojí v Německu kolem 1,25 eura již pět let, v Česku už stejně dlouhou dobu kolem 60 korun (kurz koruny k euru se aktuálně pohybuje pod úrovní 24,00 Kč/EUR). Druhý velký hráč Procter & Gamble, se k otázkám deníku nevyjádřil.
"Nejsem si vědoma, že ty rozdíly jsou," odpověděla deníku Olga Doláková ze Schleckeru, kde krém Nivea stojí o 39 procent více než ve stejném obchodu v historickém centru Kolína nad Rýnem.
"Rozdíl cen je dán většinou různou cenovou hladinou výrobků v České republice, na kterou se orientujeme," uvedl Lukáš Kozdera z Dm-drogerie markt. Doplnil, že u vlastních značek je to pak tím, že jsou vyráběny většinou v Německu, kde vznikají náklady na dopravu a na etiketování českými etiketami.
Podle lidí z byznysu nesou na vyšších cenách zřejmě společnou vinu obchodníci i dovozci. Střední Evropa se otevřela před lety jako nový nenasycený trh, kde byli lidé ochotni platit více i za značky, jež na západ od ČR paří spíš k těm levnějším.
Například Henkel, výrobce Fa či pracích prášků Persil, měl podle posledních známých dat z roku 2006 marži 45 procent. Dalším důvodem je i to, že v Německu jsou více zavedenější vlastní značky drogerií, které stlačují i ceny značek, napsala dnešní Mladá fronta Dnes.