Ministerstvo takzvaným staničením rozdělí dálniční síť na zhruba dvacetikilometrové úseky, v jejichž rámci se budou hledat vhodné pozemky pro truck centra. V každém úseku vždy jeden pozemek. Koncesionář, buď majitel pozemku, nebo jeho nájemce, pak na místě vybuduje parkoviště podle zadaných parametrů, stát zaplatí pouze napojení parkoviště na dálnici.
"Stát nezaplatí nic, pouze připojí ten pozemek na dálnici a za to získá pozemky do budoucna," uvedl Hodač. Podle něj jde svým způsobem o projekt PPP, tedy partnerství veřejné a soukromé sféry. Princip je následující: stát umožní vybudování moderního parkoviště pro kamiony, provozovatel je povede třeba 30 let a následně pozemky předá státu.
"V určitém časovém horizontu by tak mělo mít ŘSD ucelenou síť pozemků, tedy truck center, které bude mít do budoucna k pronájmu," řekl Hodač. Nová parkoviště by měla mít parametry běžné v Německu či Rakousku, řidiči budou mít k dispozici například ubytování, čerpací stanici, myčku, toaletu nebo relaxační středisko. Dodržování úrovně služeb bude kontrolovat ŘSD.
Nedostatek parkovacích míst pro kamiony patří k největším problémům české dálniční sítě. Nyní mohou řidiči využít zhruba 1700 míst, podle sdružení dopravců Česmad Bohemia však dalších minimálně 2000 míst chybí. Jak ČTK řekl Hodač, požadované vybavení dnes nemá v podstatě žádné parkoviště. Nynější odpočívky proto budou muset být rekonstruovány nebo zavřeny.
Chybějící parkovací místa patří k hlavním argumentům dopravců proti dlouho diskutovanému celoročnímu zákazu jízd kamionů v pátek a o víkendu.