Problémové úvěry v bankovních registrech letos nepatrně stouply

12.08.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. srpna (ČTK) - Objem problémových úvěrů zaznamenaných v Bankovním (BRKI) a Nebankovním registru klientských informací (NRKI) se proti loňskému roku nepatrně zvýšil. Vyplývá to z zveřejněné tiskové zprávy obou registrů. Zatímco v NRKI z úvěrů za 228,5 miliardy korun byla ke konci července po splatnosti necelá dvě procenta, v BRKI to bylo jedno procento z více než 900 miliard korun.

"Mezi bankovní produkty, které se vyznačují vyšší mírou nesplácení, patří zejména ty zaměřené na spotřebu, ať už jde o účelový spotřebitelský úvěr, neúčelový osobní úvěr nebo kreditní karty. Objem celkově nesplacených závazků se však oproti loňskému roku zvýšil jen nepatrně," uvedla výkonná ředitelka společnosti CBCB - Czech Banking Credit Bureau Zuzana Pečená. CBCB provozuje v Česku bankovní registr.

Průměrná výše spotřebitelských úvěrů evidovaných v NRKI činila v červenci 128.500 korun, což je meziroční nárůst o 20,4 procenta. Průměrná výše všech úvěrů evidovaných v registru se přitom zvýšila jen o 5,2 procent.

Celkový počet úvěrových a leasingových smluv evidovaných v Nebankovním registru meziročně vzrostl o 620.000 na více než dva miliony. Počet smluv v bankovním registru se meziročně zvýšil o 1,9 milionu na 12,5 milionu. Členské společnosti NRKI měly přístup k více než šesti milionům záznamů, členské společnosti BRKI pak k téměř 14 milionům záznamů o úvěrových smlouvách.

Za první pololetí letošního roku učinily členské společnosti do obou registrů více než dva miliony dotazů, přičemž počet dotazů do NRKI vzrostl o 19 procent a počet dotazů do BRKI o 34 procent.

O svou úvěrovou historii se zajímá i stále více lidí. O výpis z nebankovního registru zažádalo v prvním pololetí přes 8500 lidí, což je oproti stejnému období loni více než dvojnásobný nárůst. O výpis z bankovního registru požádalo téměř 17.000, což je meziročně o 29 procent více.

Oba registry slouží jeho účastníkům k vzájemnému informování o údajích vypovídajících o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce zákazníků. Obsahuje jak negativní, tak pozitivní informace. Peněžní ústavy s jejich pomocí například mohou zjistit, zda žadatelé o finanční produkty nepatří mezi neplatiče nebo zda nejsou předlužení. Bankovní a Nebankovní registr v Česku organizuje společnost CCB - Czech Credit Bureau, zajišťuje jim i technický servis. Firma, která vznikla v listopadu 2000, je stoprocentní dceřinou společností firmy CRIF založené v Itálii v roce 1988.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK