ČD chtějí po krajích další peníze kvůli vyšším nákladům

15.08.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 15. srpna (ČTK) - České dráhy (ČD) chtějí po krajích další peníze kvůli vyšším nákladům na osobní dopravu. Podle dnešního vydání E15 si podnik spočítal, že bude na této dopravě tratit letos až o 60 procent více proti plánům ze začátku roku. Příští rok by mohla být situace ještě horší, jde přitom o stovky milionů až miliardy korun. Vedení krajů jsou ale proti dalším platbám.

"Příčinou je skokové zdražování pohonných hmot a energií," řekl deníku mluvčí drah Ondřej Kubala. ČD své propočty předložily regionům a chtějí po nich peníze doplatit. Dráhy mají s většinou regionů smlouvy o krytí ztrát až do roku 2010, ve kterých jsou zakotveny pevné částky zvýšené maximálně o inflační vlivy. "Budeme je muset uhradit sami," řekl Kubala.

Dopravní společnost zatím nemíní s kraji platné smlouvy vypovídat, linky by měly zůstat. Ve snaze získat za ně víc peněz však nepoleví. Do budoucna bude nezbytné ekonomické podmínky vyrovnat, naznačil Kubala.

S jak vysokými ztrátami letos a příští rok musí dráhy počítat, lze jen odhadovat. Podnik údaje nechce zveřejnit s tím, že jde o pracovní materiál. U řady krajů však propad přesahuje 100 milionů korun. Jeden z největších propadů je u Jihomoravského kraje. "Pro příští rok vyčíslila dráha ztráty na 1,027 miliardy korun," řekl tamní radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil. To je proti letošnímu roku nárůst o 109 procent.

Například Plzeňský kraj počítá letos s dotací na krytí ztrát zhruba 330 milionů korun. Podle aktuálního propočtu drah však bude jejich výše ve skutečnosti činit téměř půl miliardy, a příští rok tuto hranici překročí o 40 milionů. Letos by si tak dráhy zapsaly ztrátu 160 milionů korun a příští rok zhruba 170 milionů, uvedl deník.

ČD zřejmě neuspějí i s úhradou vyšších ztrát v případě Libereckého kraje. "Převyšují o desítky milionů smluvní taxy, ale my máme uzavřené smlouvy až do roku 2011," uvedl mluvčí kraje Jiří Langer. U Karlovarského kraje neplánovaný propad činí 50 milionů korun. Ani jeden z krajů nemá takové příjmy, aby mohl drahám bez problémů uhradit jejich požadavky pro příští rok, řekl Pospíšil.

Podle něj je řešením například zvýšení příjmů krajů od státu. "Pokud budou dráhy na svých požadavcích trvat, bude nutno omezit rozsah regionální železniční dopravy," poznamenal Petr Šedivý z odboru dopravy Krajského úřadu Jihočeského kraje.

Výdaje krajů na úhradu ztráty se letos proti plánu zvýší maximálně o inflaci, uvedl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. V budoucnosti by mělo k řešení celého problému přispět pokračující oddělování osobní dopravy ze společného podniku České dráhy a větší transparentnost vypočítávání takzvané prokazatelné ztráty v osobní dopravě, napsal E15.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK