Vlaky HighJet bude Jančura v ČR provozovat přes slovenskou dceru

15.08.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 15. srpna (ČTK) - Vlaky HighJet bude v Česku provozovat stejnojmenná firma, kterou hodlá společnost Student Agency (SA) založit na Slovensku. Majitel dopravní společnosti Radim Jančura se pro tento krok podle svých slov rozhodl z obav o plánované miliardové investice v ČR. České ministerstvo dopravy považuje obavy za nepodložené.

Jak dnes Jančura řekl, z jednání vlády a hlavně ministerstva dopravy cítí náznaky, že se stát bude snažit vstupu SA na železnici bránit. Firmu HighJet hodlá podnikatel na Slovensku založit ještě do konce září.

Ministerstvo dopravy však jakékoliv podezření odmítá. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," řekl mluvčí úřadu Jakub Ptačinský. Podle něj je ministerstvo naopak pro vytvoření konkurenčního prostředí na železnici a uvítá "každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě".

Původně Jančura hrozil, že plánované investice přesune do okolních zemí, zatím ale v zahraničí založí jen dceřinou firmu. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," řekl Jančura. Zahraniční podnik má podle něj větší šanci uchránit své investice v Česku než domácí společnost.

Do nákupu pěti moderních vlakových souprav chce Jančura investovat 1,5 miliardy korun. Vlaky mají jezdit na trati Praha - Ostrava. "Na dráze můžeme být nejdříve za dva a půl roku. Tolik přesně trvá výroba souprav," řekl Jančura. Dalších asi pět miliard plánuje Jančura investovat společně s francouzskou společností Keolis do regionální dopravy.

Regionální železniční doprava je až na pár výjimek doménou Českých drah (ČD). Na většině tratí jezdí na základě takzvaného zvykového práva, nikoliv podle výběrového řízení. Zatímco žluté expresy mezi Prahou a Ostravou hodlá Jančura provozovat na vlastní podnikatelské riziko bez příspěvků státu, v regionální dopravě chce soutěžit s drahami o krajské dotace.

Jančura dlouhodobě obviňuje vládu kvůli tomu, že podle něj brání vstupu konkurence na železnici a že nedovoleně podporuje dominantního hráče na trhu - České dráhy. Naposledy šlo o záměr vlády převést z Českých drah na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) majetek za 12 miliard korun.

Ministerstvo dopravy hájilo transakci s tím, že je nutná právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na železnici. Státní SŽDC se od 1. července místo drah stará o koleje, inkasuje platby za jejich použití a bude letos poprvé vytvářet jízdní řád pro všechny dopravce. Převod majetku byl podle úřadu nutný k zajištění všech funkcí SŽDC; šlo prý o běžný prodej, jakýkoliv jiný způsob by byl údajně nezákonný.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK