Rychlost českých vlaků se za 15 let zvýšila o 30 km/h

17.08.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 17. srpna (ČTK) - Průměrná rychlost nejrychlejších českých vlaků se za posledních 15 let zvýšila o 30 kilometrů v hodině. Nejrychlejším spojem je pendolino z Prahy do Ostravy, jehož průměrná rychlost činí 111 km/h, před počátkem výstavby koridorů v roce 1993 přitom nejrychlejší expresy jezdily v průměru 80 km/h. Vyplývá to z aktuálních údajů Českých drah.

Nejrychleji jezdí vlaky na českých kolejích 160 kilometrů za hodinu. Je to maximální povolená rychlost na zmodernizovaných tratích. Oproti vžitému názoru jí nedosahují pouze pendolina, ale i vlaky kategorie EuroCity a některé rychlíky.

Stošedesátkou mohou strojvůdci jet například mezi Prahou a Chocní, z Brna do Břeclavi či z Přerova směrem na Ostravu. Rychlost až 160 km/h je povolená i na některých traťových úsecích z Prahy do Děčína. Průměrná rychlost je však nižší, protože se do ní započítává i brzdění, rozjezdy a stání ve stanici.

Přes mnohá zlepšení ale česká železnice stále zaostává za vlakovými velmocemi západní Evropy. Patří mezi ně především Německo, Francie a Španělsko. Vysokorychlostní vlaky zde jezdí až 300 kilometrů v hodině přičemž průměrná rychlost se pohybuje nad hranicí 200 km/h.

Příčinu zaostávání je podle Petra Šťáhlavského z Českých drah potřeba hledat v dobách socialismu. "Na tehdejší československé železnici se upřednostňovaly rekordní výkony nákladní dopravy a rychlost osobních souprav stagnovala," řekl Šťáhlavský. Maximální povolená rychlost na české železnici byla v 80. letech 120 km/h.

Přitom před válkou patřily české vlaky k průkopníkům rychlé jízdy. Největší legendou je expres Slovenská strela, který dráhy zavedly už v roce 1936 jako rychlé spojení Bratislavy, Brna a Prahy. Za tím účelem si pořídily dva speciálně vyrobené motorové vozy řady M 290.0 od kopřivnické Tatry, které dosahovaly maximální rychlost 130 km/h a průměrné rychlosti na trase přes 90 km/h.

Do budoucna by se ale mělo zaostávání za světem zmenšovat. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu vysokorychlostních tratí, na kterých by mohly vlaky jezdit rychlostí vyšší než 250 kilometrů v hodině. Při takové rychlosti je téměř nemožné se kochat krajinou.

Detailně prozkoumat okolí tratě naopak mohou pasažéři rychlíku Bezdrev z Českých Budějovic do Mostu. Jde o nejpomalejší český rychlík, jeho průměrná rychlost nedosahuje ani 50 km/h.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK