Česká pojišťovna za první pololetí 2007 evidovala 116 227 dopravních nehod, letos to bylo ve srovnatelném období přes 134.000. Přibližně polovina těchto škod je hrazena z povinného ručení. "Každoročně ČP likviduje více než čtvrt milionu nehod, letos se z prvního pololetí dá usuzovat, že to při stejném tempu bude ještě víc," řekla mluvčí ČP Dagmar Koutská.
Kooperativa za první pololetí roku zaregistrovala z povinného ručení přes 36.000 škod, což je obdobně jako loni, a pojišťovna za své klienty zaplatila letos za pololetí stejně jako před rokem jednu miliardu korun. UNIQA vykázala v rámci povinného ručení čtvrtinový nárůst počtu škod. "Přestože uplynula půlka roku, registrujeme již zhruba 65 procent celoročního loňského počtu škod z pojištění vozidel," uvedla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.
Počet škod na zdraví roste úměrně zvyšujícímu se počtu pojistných smluv, značně ale roste výše uplatňovaných nároků, upozornila mluvčí Generali Kateřina Bílá. Škody na majetku vykazují podle ní dlouhodobě stabilní počet, růst nároků je u nich podle ní mírnější než u škod na zdraví.
Do sazeb povinného ručení se podle Koutské promítá vývoj škod v jednotlivých kategoriích vozů, náklady na opravy, ceny vozidel, lékařské péče. Auta jsou stále dokonalejší a tím pádem i dražší, stejně tak prý stoupají náklady na vyplácení ušlého zisku, či doživotních rent. Pojistní matematici ještě nemají spočítané konkrétní sazby, takže hovořit o jakémkoliv jejich posunu je dosud předčasné, dodala.
"Neočekáváme dramatické změny sazeb v povinném ručení, dílčí posuny budou vycházet z analýzy statistik a budou spíše segmentační v zájmu objektivnějšího nastavení sazeb," doplnila Svobodová. Všeobecně se prý situace na českých silnicích dále zhoršuje. Přibývá nehod se škodami na zdraví účastníků, které jsou z pohledu odškodnění stále závažnějším břemenem, protože náhrady tohoto druhu škod zaznamenaly výrazné navýšení, podotkla.
Faktorů ovlivňujících povinné ručení je podle Bílé v poslední době poměrně velké množství. Jde hlavně o zákonné úpravy zvyšující minimální limity pro nároky poškozených, které od června vzrostly na 35 milionů u škod na zdraví i na majetku. Zmínila se také o navrhované právní úpravě zvyšující limit pro povinnost řidiče hlásit nehodu policii a o stoupajícím právním vědomí občanů a z něho vyplývajícím důslednější uplatňování nároků.
Řidiči, kteří loni nezpůsobili dopravní nehodu, vesměs platili v tomto roce za povinné ručení méně než o rok dříve. Uspořili tak několik desítek až stovek korun ročně. Pojišťovny totiž většinou zvyšovaly základní sazby méně, než kolik činil pětiprocentní bonus za jízdu bez nehody. Povinné ručení nyní nabízí 14 pojišťoven. Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel stoupl v prvním pololetí o 148.000 na 6,145 milionu aut.