Šéf německých odborů Berthold Huber dnes v dopise vyjádřil podporu české odborové organizaci, která v pražské továrně vyhlásila na středu dvouhodinovou výstražnou stávku, a to od 12:00 do 14:00 SELČ. Demonstraci odborářů mají přijet do Česka podpořit i jejich kolegové z Německa, Slovenska, Francie či Itálie.
"Vyzýváme Siemens, aby jednal slušně a férově a aby nalezl takové řešení, které bude znamenat zachování co největšího počtu pracovních míst v závodu Siemens v Praze, pokud to bude nutné i pod jiným vlastníkem," píše Huber v dopise adresovaném předsedovi odborové organizace Kovo Josefu Středulovi.
Středula po koncernu požaduje garanci zachování pracovních míst. Huber svému českému kolegovi napsal, že pokud Siemens pracovní místa nezachová, měl by nabídnout obdobná opatření jako v případě svých dalších restrukturalizačních opatřeních, například v telekomunikační divizi Siemens Enterprise Networks. To podle Hubera zahrnuje především "velkoryse dotované" kvalifikační a školící programy a velkorysé vyrovnání se staršími zaměstnanci.
Odborům také vadí, že vedení firmy nechce objasnit ekonomické příčiny, kvůli kterým se Siemens příští rok továrny zbaví. Vedení podniku tvrdí, že zástupcům zaměstnanců navrhlo balíček sociálních výhod, který jde nad rámec zákona i kolektivní smlouvy. Vedení firmy zaměstnancům například garantuje, že až do prodeje firmy nebude propouštět. Odboráři balíček nepřijali.
Středula dnes v Praze prohlásil, že pokud ani po jednání s personálním šéfem Siemensu, plánovaném na příští pondělí, nenastane posun, je svaz Kovo připraven vystupňovat nátlakové akce proti firmě, včetně akce "mimo území České republiky".
Zástupci odborových svazů a členů evropské rady zaměstnanců Siemens z 11 evropských zemí se dnes sešli v Praze na koordinačním zasedání. Kromě vyjádření solidarity odmítli jakýkoliv pokus managementu Siemens AG postavit jednotlivé závody proti sobě.
Změny u Siemensu se totiž netýkají pouze České republiky. Po celém světě koncern propustí zhruba 17.000 lidí. Situace mezi zaměstnanci zličínského závodu a vedením je napjatá od minulého měsíce, kdy koncern oznámil záměr továrnu s 950 pracovníky prodat.
Divize pro výrobu dopravních prostředků trpěla především problémy s výrobou poruchových tramvají Combino, napsala agentura DPA. Při nutné reorganizaci mají být odstraněny přebytečné kapacity v jednotlivých závodech, aby se divize stala dlouhodobě konkurenceschopnou, vysvětlil nedávno šéf divize Hans-Jörg Grundmann.