BAA by měla podle protimonopolní komise prodat tři letiště

20.08.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Londýn 20. srpna (ČTK) - Britská komise pro dozor nad hospodářskou soutěží dospěla k názoru, že by letištní operátor BAA měl prodat tři ze svých sedmi britských letišť. Komise dnes v předběžném nálezu uvedla, že má BAA na britském trhu letištních služeb příliš dominantní pozici.

Zpráva komise uvádí, že by operátor měl prodat dvě ze tří londýnských letišť a jedno ve Skotsku. BAA na to reagovala prohlášením, že nemá v úmyslu prodat londýnské Heathrow, největší letiště v Británii. Zbývající dvě londýnská jsou Stansted a Gatwick.

Operátor ze španělské skupiny Ferrovial má na britská letiště téměř monopol, na což si stěžovaly aerolinie. Zjištění komise je přesto vůči BAA tvrdší, než se předpokládalo. Ve Skotsku by si měl podnik vybrat, zda prodá letiště v Edinburghu či Glasgowě. Komise ale ohlásí konečné rozhodnutí až v dubnu.

Po jejím nynějším nálezu bude následovat fáze konzultací. Je ale pravděpodobné, že se rozhodnutí konečnou zprávou potvrdí. BAA oponuje například tvrzením, že prodej letišť oddálí výstavbu nových ranvejí.

Španělský Ferrovial přitom teprve před dvěma dny uzavřel dohodu o refinancování úvěrů na 13,3 miliardy liber, z nichž většinu použil na koupi britských aktiv. Španělé převzali BAA v červnu 2006.

Podle komise vyvolává vlastnictví sedmi letišť najednou vážné problémy v hospodářské soutěži. "Je to očividné na nedostatku zodpovědnosti vůči potřebám aerolinií a v neochotě plánovat kapacity," uvedl ve zprávě předseda šetření případu BAA Christopher Clarke.

Komise ale také zkritizovala celý britský přístup vůči plánům budoucích letištních kapacit a za viníky jmenovala také vládní politiku a regulace trhu úřadem pro řízení letového provozu. Po přísnější regulaci volají například letecké společnosti British Airways a easyJet.

Očekávalo se, že komise bude chtít BAA oslabit. Obecně se ale mělo za to, že komise nařídí nanejvýš prodej dvou letišť.

BAA vznikla v roce 1965. Nyní vlastní tři letiště v Londýně, tři ve Skotsku a jedno v Southamptonu. Do pětice londýnských terminálů patří ještě Luton, který vlastní španělský Abertis, a London City patřící skupině investorů v čele s American International Group.

Na Ferrovial, vlastníka BAA, tlačili poslední dva roky politici i šéfové aerolinií kvůli zpožděním a špatným službám na letištích v Heathrow a Gatwicku. Výsledkem bylo nepodařené otevření pátého terminálu na Heathrow letos v březnu, napsaly agentury AP a Reuters.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK