Na hospodářském výsledku se podle vedení společnosti nepříznivě projevil pokles vývozu obilí a útlum obchodování na trhu se dřevem. Na výši tržeb měla negativní vliv také silná koruna, neboť někteří zahraniční zákazníci hradí přepravné v eurech. Posilování koruny snížilo tržby o 200 milionů korun. Hospodaření ovlivnil i růst cen nafty a elektřiny.
Podle předběžných výsledků přepravila společnost celkem 44,6 milionu tun zboží, tedy zhruba stejně jako loni, kdy fungovala pouze jako nákladní divize ČD. Vnitrostátní přeprava zaznamenala pokles o 4,4 procenta, mírně poklesl i vývoz zboží, tranzit přes Českou republiku zůstal zhruba stejný. Naopak v dovozu zboží došlo k nárůstu o 6,1 procenta.
Změnila se také skladba přepravovaného zboží a surovin. Největší nárůst si připsala přeprava železa a strojírenských výrobků (+ 12,3 procenta), následuje přeprava automobilů a automobilových dílů (+ 8,3 pct.). Naopak přeprava dřeva a papírenských výrobků se snížila téměř o třetinu, přeprava potravin a zemědělských produktů klesla o čtvrtinu.
"ČD Cargo čelilo hned v prvních měsících samostatného fungování několika vnějším negativním jevům a v tomto kontextu lze dosažený pololetní výsledek hodnotit zcela jistě pozitivně," řekl šéf firmy Josef Bazala. Cargo začalo fungovat jako samostatná akciová společnost loni v prosinci, do té doby šlo pouze o nákladní divizi ČD.
Do loňského prosince se penězi ziskové nákladní dopravy dotovaly ztráty osobní dopravy. Díky osamostatnění může ČD Cargo snadněji investovat do svého rozvoje, především do obnovy zastaralého vozového parku. Ten patří k největším problémům nové firmy. Letos a příští rok chce proto Cargo investovat do obnovy vozů tři miliardy korun.
ČD Cargo zaměstnává 11.700 lidí a provozuje 900 lokomotiv a 27.000 nákladních vozů. S ročním objemem přeprav kolem 90 milionů tun zboží patří mezi pět největších železničních společností v EU. Ministerstvo dopravy hodlá do budoucna firmu zprivatizovat, ještě předtím by mělo dojít ke spojení s nákladní dopravou slovenských drah.