Řidiči by měli dostat přidáno postupně ve dvou krocích. Od 1. ledna 2009 má odměna za hodinu čekání na konečné činit 25 korun, o rok později se má zvýšit na 50 korun, potvrdil ČTK ministr dopravy Aleš Řebíček. Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík v úterý řekl, že uvedené částky jsou dolní hranicí, konečná suma může být na základě kolektivní smlouvy vyšší.
Podle nynější úpravy se čekání na konečné počítá jako pohotovost, za kterou řidičům náleží deset procent hodinové mzdy. To podle Pomajbíka v některých případech nedělá ani deset korun, navíc některé firmy prý to neplatí vůbec.
Situaci má vyřešit novinka v českém právním řádu, kterou Pomajbík nazval "čekání mezi spoji". Čekací doba tak nebude brána jako pohotovost, nebude se ale ani počítat do fondu pracovní doby. Pokud by se čekání počítalo do pracovní doby, řidiči by hromadně překračovali limit pro přesčasy.
Na situaci řidičů meziměstských autobusů upozornily odbory koncem dubna, kdy za splnění svých požadavků pohrozily stávkou v dopravě. Čekací doby se údajně kvůli rušení spojů neustále prodlužují a řidiči, ačkoliv neřídí, nesmí opustit pracoviště, tedy autobus či zastávku.
Kromě toho má novela vládního nařízení zapracovat do českého právního řádu evropskou směrnici, která řeší například práci přesčas, přestávky na jídlo, povinný odpočinek nebo evidenci pracovní doby v oboru dopravy. Směrnice se týká především zaměstnanců v mezinárodní železniční dopravě.