Výdaje na dopravní stavby jdou z několika zdrojů. Nejvíce stále přispívá stát, který na příští rok uvolní 38 miliard Kč. Je to však o sedm miliard méně než letos. Naopak podíl Evropské unie se každoročně zvyšuje. Letos podle předpokladů přiteče z evropských fondů 32 miliard, příští rok by to mělo být 36 miliard. Zbytek doplní stejně jako letos úvěr od Evropské investiční banky ve výši zhruba deset miliard.
Fond na příští rok po ministerstvu financí žádal 45 miliard jako letos, dostane však 38 miliard. Podle mluvčího ministerstva financí Ondřeje Jakoba je důvodem dodržování "fiskálních cílů vlády pro deficit veřejných rozpočtů v roce 2009". Jak uvedl Jakob, důležité je, že vedle státního rozpočtu přispívají na dopravní stavby i další zdroje, především EU.
Právě Evropská unie tak zabránila zásadnějšímu snížení rozpočtu fondu. V rámci operačního programu Doprava může Česká republika čerpat v letech 2007 až 2015 zhruba 145 miliard korun. Jde zřejmě o poslední velkou finanční injekci EU do české infrastruktury, poté se stane ČR čistým plátcem. Evropské peníze mají být využity především k dobudování hlavní sítě dálnic a železničních koridorů.
Rozpočet je nyní v připomínkovém řízení, vláda by se jím mohla zabývat koncem srpna nebo začátkem září. Schválený rozpočet však nepředstavuje definitivní limit pro výdaje na dopravní stavby. Fondu se totiž během roku vracejí z EU prostředky, které vydal na předfinancování staveb následně hrazených z operačního programu Doprava.
Letos tak fond místo původně schválených 88 miliard k dnešku počítá s výdaji 96,7 miliardy, v nejbližších dnech podle Nováka zřejmě přibude další 1,1 miliardy. "V příštím roce předpokládáme vracení peněz také," sdělil Novák.
Po boomu, který české dopravní stavitelství nyní díky evropským penězům prožívá, však bude nutné hledat další zdroje peněz. Nejčastěji se uvažuje o takzvaných projektech PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru, kdy by do výstavby silnic investovala soukromá firma. Pilotní projekt se nyní chystá pro jihočeskou dálnici D3.