E15: Obchodní řetězce chtějí regulaci výrobců potravin

25.08.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. srpna (ČTK) - Obchodní řetězce se obrátily na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) s tím, že se dostaly pod tlak některých velkých výrobců potravin. Zástupci supermarketů se kvůli tomu sešli s předsedou ÚOHS Martinem Pecinou, píše dnešní vydání deníku E15. Obchodníci podle deníku chtějí, aby v připravovaném zákonu, který má omezit sílu obchodních řetězců, nebyli regulování pouze oni.

Svaz obchodu upozornil ÚOHS na rostoucí koncentraci a s tím spojený růst vyjednávací sily na straně dodavatelů potravin, řekl E15 mluvčí společnosti Ahold Libor Kytýr.

"Situace byla špatná před dvěma lety, ale trh se vyčistil. V současné době se situace otáčí, supermarkety chtějí ochranu před výrobci," řekl Pecina. "Byl jsem požádán o názor, co bych říkal tomu, kdyby se připravovaná opatření aplikovala obousměrně. Aby se regulace vztahovala i na výrobce. To má logiku," uvedl.

Obchodníky trápí silné postavení některých firem. Například Karlovarské minerální vody mají podle některých výzkumů na českém trhu až 70procentní podíl. Vysoká koncentrace je podle obchodníků také u prodejců tavených sýrů, pracích prostředků či kávy. "Dobrým příkladem je rovněž mlékárenský průmysl, ve kterém v loňském roce docházelo k umělému růstu cen mléčných produktů, který však byl na začátku letošního roku zchlazen prudkým pádem cen tohoto zboří z důvodu nižšího zájmu zákazníků," uvedl Kytýr.

Prodejci s připravovaným zákonem nesouhlasí. "Nesouhlasíme s ním a nakonec se ukáže, že je nevýhodný i vůči samotným výrobcům. Podmínky by měly být stejné pro všechny, proto vzneseme řadu připomínek," řekl jednatel řetězce Globus a viceprezident Svazu obchodu Petr Vyhnálek.

Potravináři i zemědělci žádají, aby stát zákonnou úpravou zasáhl do chování řetězců vůči dodavatelům. Maloobchodní sítě podle nich mnohdy příliš stlačují ceny výrobků, mívají dlouhé splatnosti a od dodavatelů vyžadují různé poplatky, třeba za vystavení zboží na výhodném místě, tzv. regálné.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK