Škoda v Rusku zvýšila prodej

26.08.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Moskva 26. srpna (zpravodaj ČTK) - Česká automobilka Škoda Auto za prvních šest měsíců letošního roku zvýšila prodej svých vozů v Rusku o více než 80 procent, a to hlavně zásluhou první generace modelu Octavia. Předseda představenstva firmy Reinhard Jung dnes na moskevském autosalónu ČTK řekl, že tahoun prodeje Octavia Tour zůstane ve výrobě další dva roky a mezitím se bude uvažovat o jeho případném nástupci.

"Když jsme začali s novou octavií, mysleli jsme si, že to bude nástupce Octavie Tour. Ta je ale tak úspěšná, že se stále vyrábí, a na ruském trhu se jí daří zvláště dobře. O nástupci dosud není definitivně rozhodnuto, ale udržíme ji ve výrobě další dva roky, takže máme ještě čas," řekl Jung.

O významu ruského trhu jako od nynějška největšího evropského odbytiště svědčí i padesátka premiér na moskevském autosalónu, který dnes začal pro novináře, své brány veřejnosti otevře ve čtvrtek. Škoda zde poprvé představuje nejsilnější verzi své limuzíny Superb s pohonem všech čtyř kol. Autosalon v Moskvě byl čerstvě povýšen na nejvyšší úroveň přehlídek automobilových novinek, jako je Frankfurt, Ženeva, Paříž či Detroit.

Jung si pochvaluje rychlý růst ruského trhu, jakkoliv i Škoda Auto jako exportér pociťuje nepříznivý vliv silné koruny. I kvůli tomu se stěhuje část výroby do Kalugy, kde se od konce loňského roku volkswageny a škodovky montují. Ale už se staví nová hala s lakovnou a svařovnou. "Příští rok začneme s výrobou. To pomůže snížit náklady na dovoz materiálu," řekl. Perspektivně má tato továrna vyrábět 150.000 koncernových aut.

Zatímco škodovky putují do Kalugy rozebrané z Mladé Boleslavi, volkwageny, a to i mexické výroby, se rozebírají v Košicích, než se naloží do kontejnerů, aby se pod Moskvou znovu sestavily. Hlavním důvodem pracné operace jsou zřejmě pětadvacetiprocentní cla, chránící ruský trh.

Jung se neobává, že by se snad mohly vynořit podobné potíže, jakým nyní čelí například britský ropný koncern BP či česká finanční skupina PPF, které vedou spory s ruskými partnery, respektive konkurenty, ani politických tlaků, které prý byly v pozadí konce ropného koncernu Jukos.

"Nyní nevidím důvod očekávat změnu příznivé situace," ujišťuje šéf škodovky a pochvaluje si podporu, jakou investici v Kaluze poskytují místní úřady, ale i česká, německá a ruská vláda.

To potvrzuje i český velvyslanec v Moskvě Miroslav Kostelka. "Máme rozdílné názory v politických otázkách, ale v ekonomice se nám daří držet pragmatický přístup," řekl.

Škodovek se v Rusku letos prodalo více než 23.000 a do konce roku by ruské zákazníky mělo nalézt na 50.000 vozů. Na žebříčku odbytu je tak v pololetí Škoda dokonce o dvě příčky před "mateřským" Volkswagenem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK