Více než 90 procent respondentů v Evropě a v USA spoléhá na rozhodné a neochvějné nasazení a odbornou kvalifikaci hasičů. Zároveň 83 procent Evropanů považuje za důvěryhodné a spolehlivé lékaře. Téměř stejný počet účastníků šetření dotazovaných v Evropě vyjádřil důvěru v učitele. "Avšak pouze 14 procent respondentů si myslí, že důvěryhodní jsou politici," uvedl Mark Hofmans z GfK Custom Research.
V západní Evropě důvěřuje vedoucím politickým představitelům vlastní země 13 procent dotázaných lidí. Politici se těší malé úctě především v Itálii (šest procent) a v Řecku (devět procent), stejně jako ve Francii a v Německu (deset procent). V ČR důvěřuje politikům 11 procent dotazovaných. I když také v USA obsadili představitelé politické elity nejnižší místo na indexu důvěry, je 22procentní podíl amerických respondentů, kteří důvěřují svým politikům, výrazně vyšší než v západní Evropě.
GfK Trust Index ukázal, že občané v západní Evropě mají málo důvěry v manažery velkých firem a stejně tak málo důvěřují pracujícím v oblasti reklamy. Kolem 70 procent občanů nedůvěřuje těmto skupinám profesionálů. Pouze 15 procent německých respondentů věří vysoce postaveným představitelům firemní sféry, což je nejméně ze všech zkoumaných zemí.
Ze západoevropských zemí si nejvíce váží manažerů ve Španělsku, Portugalsku a Švédsku, kde přibližně 40 procent respondentů důvěřuje šéfům podniků. Image manažerů je dokonce ještě pozitivnější ve střední a východní Evropě, kde si v průměru kolem poloviny lidí myslí, že jde o věrohodné osoby (v ČR 36 procent). Rusko však představuje výjimku, kde pouze asi čtvrtina občanů věří této skupině profesionálů. V USA přibližně jedna třetina respondentů prohlašuje, že manažerům lze důvěřovat.
Vysokou míru nedůvěry (80 procent) vyjádřili zaměstnancům v reklamě zejména dotazovaní ve Francii a v Nizozemsku. Většina populace hodnotila pracovníky reklamního průmyslu jako nedůvěryhodné, jako věrohodné je respondenti shledali pouze v Rumunsku a v Polsku.
Nejvyšší důvěryhodnost vykázali stejně jako v posledním šetření před šesti měsíci hasiči. Na ně spoléhá více než 90 procent Západoevropanů a Američanů, zatímco ve střední a východní Evropě jsou hasiči na druhém místě s dosaženými 80 procenty na indexu důvěry. Populace v těchto regionech považuje za nejvěrohodnější učitele. Absolutně nejvyšší důvěře ze zkoumaných zemí se těší učitelé v Česku, a to u 92 procent lidí, upozornil Hofmans. V celkovém žebříčku pak Češi nejvíce věří hasičům (94 procent), následně již zmíněným učitelům a také lékařům (92 procent).
V západní Evropě jsou druhou nejdůvěryhodnější skupinou lékaři. Kolem 84 procent respondentů míní, že jim důvěřuje. V tomto ohledu je výjimkou Řecko, kde pouze 51 procent lidí si myslí, že lékaři jsou v jejich zemi důvěryhodní. Na třetím místě se v západní Evropě umístili pracovníci pošt (81 procent), následováni učiteli (79 procent).
Přibližně tři čtvrtiny dotázaných v západní Evropě a v USA důvěřují policii. Zejména obyvatelé Švédska a Německa považují policisty za důvěryhodné, zatímco ve střední a východní Evropě se policie těší mnohem menší důvěře dotazovaných, neboť pouze 47 procent občanů má v tomto směru pozitivní názor. V České republice policistům důvěřuje 58 procent dotazovaných, což je nejnižší hodnocení od roku 2003. Proti loňskému roku si tak pohoršili na důvěryhodnosti o 11 procentních bodů, doplnil Hofmans.
Míra důvěryhodnosti vyjádřená ozbrojeným složkám je v západní Evropě obdobná hodnotám důvěry v policii. Ozbrojené složky dosáhly v USA ve srovnání s policií o deset procentních bodů více. Soudce a agentury pro životní prostředí hodnotí jako důvěryhodné kolem 60 procent respondentů v západní Evropě a v USA, stejně jako ve střední a východní Evropě. V Česku věří soudcům pouze polovina respondentů.
Představitelé duchovenstva se zejména těší vysokému respektu ve střední a východní Evropě, stejně jako ve Švédsku, USA, Německu a Portugalsku. Důvěra v odborové organizace byla v České republice vysoko nad evropským průměrem, když činila 61 procent proti evropským 44 procentům.
Společnost GfK Custom Research provedla šetření GfK Trust Index (index důvěry) během března až dubna letošního roku. Dotazovala se celkem 19.760 respondentů v 19 evropských zemích a v USA. GfK Group je celosvětově čtvrtou největší společností provádějící marketingový výzkum.