Přímé bankovnictví a platby po internetu spolu přímo souvisí. Pokud si totiž vyberete vhodnou banku, její internetové bankovnictví vám může urychlit a zjednodušit nakupování v internetových obchodech. Vysvětleme si to ale od začátku.
Internet se v uplynulých letech stal největším nákupním střediskem na světě. Žádný shopping park se mu nemůže rovnat co do počtu obchodů a rozmanitosti služeb. Zatímco v kamenných obchodech však stačí sáhnout pro peněženku a vytáhnout z ní bankovky, platební kartu či v některých státech i šek, v tzv. e-shopech to není tak snadné.
Pomalé platby v internetových obchodech
Při nákupech v internetových obchodech máte obvykle několik variant jak zaplatit. Pro Čechy nejtypičtější je stále platba při převzetí zboží – dobírka. Opačnou možností je platba předem na bankovní účet dané společnosti. Pokud jste klientem většiny bankovních domů, znamená to pro vás několik úkonů a ztrátu času několik dní. Musíte totiž dokončit nákup, zjistit si číslo běžného účtu internetového obchodu, “nalogovat“ se do vaše internetového bankovnictví a odeslat příslušnou sumu. Obchod pak čeká do té doby, než mu platba dorazí, což bývají často 2-3 dny. Poté teprve zboží odešle. Jestli se vám zdá, že je to časově neefektivní, vězte, že naštěstí existují i jiné možnosti.
Rychlé platby v internetových obchodech
Jsou to elektronické online platby, kam vane vítr v internetovém nakupování. Online platbami rozumějte převod peněžních prostředků v reálném čase, tedy bez prodlev. V současnosti si v některých e-shopech už můžete zvolit, zda platit online pomocí platební karty nebo tzv. platebních procesorů. Třetím rychlým způsobem zůstávají platby přes rozhraní některých bank. Ještě před rokem se jednalo o monopol eBanky. E-shopy nabízely pro vlastníky jejího účtu možnost vstoupit přímo do jejího rozhraní a po zadání přístupových údajů a potřebné autorizaci zrealizovat platbu. Toto privilegium plynulo z historického vůdcovství eBanky na poli internetového bankovnictví. eBanka přešla pod Raiffeisenbank a na trhu se objevuje další podobně rychlý způsob, spojený však zase s vlastnictvím běžného účtu. Nový způsob se jmenuje mPlatba a stojí za ní mBanka a Seznam.
mPlatby
mBank vstoupila na český trh již před nějakým pátkem. Své služby postupně rozšiřovala a rozšiřovala, až přišla posledně s tzv. mPlatbou. O co se jedná? Zjednodušeně jde o to samé, co jsme již popsali výše. Některé internetové obchody (zatím pouze Kasa.cz) začnou umožňovat platbu přes ikonu mPlatba. Podmínkou je aktivní běžný účet mKonto. Když ji splňujete a kliknete na mPlatbu, budete přesměrováni do internetového bankovnictví mBank, kde po přihlášení autorizujete a rovnou uskutečníte již předem nachystanou platbu. Celý proces je velmi rychlý a zboží z obchodu může být na vaši poště opravdu do 3 dnů. Kromě rychlosti je i výhodou, že nemusíte on-line obchodníkům poskytovat údaje o své platební kartě (viz níže) a “levnost“ celé transakce díky nulovým poplatků mBank.
Platby pomocí karet
Dalšími rychlými variantami jsou již nastíněné platby kartou a pomocí platebních procesorů. Vhodné na takové placení jsou kreditní nebo embosované karty, případě i ty elektronické s povolením nákupu na internetu (dost elektronických karet je pro platby na internetu apriorně uzamčeno). Platební procesory, jako například PayPal, Google Checkout nebo Click2Pay se od klasických platebních bran, na kterých při placení pokaždé přímo zadáváte údaje své karty liší tím, že údaje vaši karty zadáte pouze jednou při registraci do systému. Oozději je již při dalších nákupech zadávat nemusíte.
Platební procesory
Není ani podmínkou, abyste sami například PayPal účet vlastnili. Stačí když ho má provozovatel e-shopu. V průběhu dokončování objednávky budete přesměrováni na stránku PayPal, kde si vyberete způsob platby. Vyplníte zde nutné zúčtovací údaje o své kartě - PayPal tak zafunguje podobně jako Google Checkout. Pro vás znamená větší bezpečnost údajů, obchodům odpadá nutnost tyto údaje spravovat. Pokud účet u PayPalu máte, je vše ještě snadnější. Vyplníte pouze přihlašovací jméno a heslo a zaplatíte buď z přebytku na svém PayPal účtu, nebo opět kartou. Systém PayPal někteří čeští provozovatelé e-shopů již využívají (na severoamerickém kontinentu se jedná o nejoblíbenější metodu), Google Checkout zatím není pro český trh připraven.
Ne všechny e-shopy mohou přijímat všechny druhy online plateb. Záleží na volbě e-shopu o platební bráně mezi něž patří například Česká spořitelna, Pay MUZO, WorldPay, PayPal, Click2Pay a další.