Ostrý provoz centrálního elektronického dohledu chce ministerstvo spustit v září. Do systému se nejprve zapojí deset procent z více než 330 STK, v říjnu to má být dalších 40 procent, všechny zbývající stanice mají být připojeny do začátku listopadu. Právě postupný přechod vadí majitelům STK nejvíce. Podle nich je to porušení rovných podmínek v podnikání.
"Stanice, které budou postiženy spuštěním neověřeného systému jako první, budou vystaveny reálnému nebezpečí úbytku poptávky po svých službách a následně nezanedbatelným finančním ztrátám," píše se v dopise komory STK.
Podle Hanzelky však MD vše dopředu s podnikateli projednalo. "Domníváme se, že ty dva měsíce není až tak dlouhé období," uvedl mluvčí ministerstva. Postupné napojování odůvodnil tím, že se bude systém v čase dolaďovat a administrativně je možné připojit stanice vždy k prvnímu dni kalendářního měsíce.
Majitelé STK však kritiku neomezují pouze na etapové zavádění systému. Vadí jim například také údajné nedostatečné informace ze strany MD o výpočetní technice, kterou si novinka vyžádá, nebo příliš krátký zkušební provoz elektronického dohledu. Pochybnosti mají také o znalostech operátorů na informační telefonní lince.
Nový systém má zamezit podvodům, při kterých se do silničního provozu dostávají vozidla, která nevyhovují technickým podmínkám. Díky počítačovému systému budou mít pracovníci dohledu on-line informace o tom, jaké vozidlo v daném okamžiku prochází kontrolou a jaký úkon na něm technik provádí. To pak budou moci porovnat se skutečným stavem.
O spuštění systému se hovoří zhruba dva roky, jeho zavedení zpozdila příprava a výběrové řízení na dodavatele. Tuzemští motoristé každý rok za technické prohlídky a měření emisí utratí tři až čtyři miliardy korun.