Příjem ČT z poplatků loni přesáhl pět miliard

27.08.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. srpna (ČTK) - Příjmy České televize z koncesionářských poplatků loni o 65,3 milionu překročily hranici pěti miliard korun. To je meziročně více o 961,6 milionu, tedy o 23,4 procenta. Vyšší příjmy jsou důsledkem zvýšení koncesionářského poplatku od 1. ledna 2007 o pětinu na 120 korun měsíčně. Vyplývá to z Výroční zprávy o hospodaření ČT v roce 2007, kterou dnes jednomyslně a bez výhrad schválila Rada ČT a již má ČTK k dispozici.

Původní rozpočet schválený Radou ČT na začátku ledna loňského roku byl vyrovnaný a náklady i výnosy byly plánovány na 6,46 miliardy korun. Ve výsledku nakonec veřejnoprávní televize hospodařila s vyrovnaným rozpočtem ve výši 6,14 miliardy korun, což je méně o pět procent oproti plánu. Hospodaření bez výhrad ověřila i auditorská společnost Ecovis Consulting.

Přímé náklady na výrobu pořadů pro své čtyři programy veřejnoprávní televize dosáhly 2,05 miliardy korun, což je oproti roku 2006 více o 285 milionů, tedy o 13,9 procenta. Peníze byly použity na výrobu 14.127 hodin pořadů, což je více o 1001 hodinu oproti roku 2006.

Příjmy z koncesionářských poplatků ČT ukládá na fond televizních poplatků. Původně ČT plánovala příjmy z poplatků ve výši 4,99 miliardy. Z částky převyšující nakonec pět miliard použila ČT loni na svůj chod 4,23 miliardy, což představuje 68,9 procenta všech nákladů ČT. Ke krytí zbývající části nákladů byly zapojeny výnosy z podnikatelských aktivit, zejména reklamy.

Výnosy z klasické reklamy na ČT1 a ČT2 dosáhly 820,7 milionu korun, z klasické reklamy na ČT24 a ČT4 Sport to bylo 19,4 milionu a na internetu 7,4 milionu; celkem tedy 847,5 milionu. Oproti plánu to je více o 119,1 milionu, ve srovnání s rokem 2006 je to méně o 346,2 milionu, tedy o 29 procent.

Výnosy z reklamy byly nižší kvůli snížení limitu pro reklamní čas v programech ČT o polovinu na půl procenta vysílacího času v loňském roce. "I přes snížení reklamního času na polovinu dosáhly realizované výnosy 71 procent úrovně výnosů z roku 2006," píše se ve zprávě.

Snížení prostoru pro reklamu v ČT mělo podle rady vliv. "Toto omezení mělo samozřejmě dopad na zadavatele při plánování a nákupu reklamních kampaní. Spíše než v objemu GRP se toto omezení projevilo ve zmenšující se možnosti výběru umístění spotů, a tedy zhoršení efektivity celé kampaně," píše se ve zprávě. Jeden GRP bod znamená oslovení reklamou jednoho procenta dospělé populace, tedy asi 86.000 lidí. Podle počtu odvysílaných GRP se určuje i cena, kterou zadavatel za odvysílání reklamy zaplatí.

Celkem se na čtyřech kanálech ČT objevilo 201 inzerentů. Nejvýznamnějšími byly v oblasti klasické reklamy společnosti KMV, Penny Market, Vodafone, Unilever, SC Johnson, Telefónica 02, Ford Motor Company a ČSOB.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK