Dopravce dnes uvedl, že jeho ztráta ke konci června meziročně vzrostla asi o pětinu na 45,36 milionu eur (zhruba 1,11 miliardy Kč). Provozní výnosy pokračovaly v růstu a dosáhly 168,45 milionu eur, což je meziročně o 14,4 procenta více.
Pod vyšší ztrátu se podle finančního ředitele Nicka Manoudakise podepsalo hlavně zdražování leteckého paliva. "Ztráta by mohla být vyšší, ale není, protože jsme učinili velký pokrok ve snižování dalších nákladů," řekl Manoudakis. Náklady na jedno sedadlo za devět měsíců klesly o více než desetinu na 59,3 eura a pokud se do nich nezahrnou vyšší ceny paliva, byly nižší skoro o pětinu.
Kvůli vysokým cenám paliv se letos dostalo do problémů více leteckých společností. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) odhadlo, že letošní ztráty aerolinek na celém světě mohou přesáhnout šest miliard dolarů, což je asi 99,7 miliardy Kč.
Kromě zdražování paliv je příčinou krize odvětví pomalejší růst počtu cestujících. SkyEurope za tři čtvrtletí sice vykázal celkový nárůst počtu pasažérů o necelých 20 procent na 2,6 milionu, klesla ale obsazenost sedadel v letadlech. Vedení společnosti to považuje jen za krátkodobý vliv vyšších cen. "Když zvýšíte ceny letenek, někteří lidé přestanou cestovat," poznamenal Manoudakis.
SkyEurope je od zahájení letů v roce 2002 neustále ve ztrátě, vyrovnané hospodaření nebo zisk firma očekávala letos, podle finančního ředitele je ale už teď jasné, že kvůli vysokým cenám paliv skončí podnik v minusu i za tento finanční rok.
Manoudakis předpokládá, že "zlomový" bude příští rok. Kromě zvyšování výnosů chce firma nadále tlumit náklady. Během zimy, která je pro nízkonákladové aerolinky obvykle méně výnosná, vrátí SkyEuropě leasingové společnosti dvě letadla. Příští rok je před začátkem letní sezony nahradí novými stroji, které už má objednané.
S akciemi SkyEurope se od roku 2005 obchoduje na burzách ve Vídni a ve Varšavě. Největší podíl ve firmě drží investiční fond York Global Finance, který ovládá asi 29,9 procenta akcií. Zbytek je rozdělen mezi menší akcionáře. Letový park přepravce nyní tvoří 15 strojů, základny má firma v Bratislavě, Košicích, Vídni a Praze.