V ČR odstartoval Měsíc biopotravina

01.09.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 1. září (ČTK) - Několik desítek akcí, mezi kterými nebudou chybět regionální biodožínky, biojarmarky, ochutnávky biopotravin či exkurze na ekofarmy, bude součástí dnes zahájeného čtvrtého ročníku informační a propagační akce Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství. I když je cena biopotravin většinou vyšší, tak jejich prodej v ČR v posledních letech prudce roste.

"Cílem měsíce biopotravin, v jehož rámci proběhlo loni po celé České republice téměř sto akcí, které přilákaly tisíce návštěvníků, je informovat o principech ekologického zemědělství," sdělil ministr zemědělství Petr Gandalovič. Tato akce je podle něj ideální příležitostí, jak podpořit regionální trh biopotravin a jejich přímý prodej.

Dosud bylo do kalendáře letošního ročníku Měsíce biopotravin a ekologického zemědělství zařazeno téměř 40 akcí a další mohou organizátoři stále vkládat. Lidé budou moci například navštívit české ekofarmy a ochutnat jejich bioprodukty. "Při rozhodování o nákupu biopotravin má osobní znalost ekofarem velký význam. Nejen přímým kontaktem s farmářem, ale i výletem do krajiny plné remízků, mezí a rozptýlené zeleně získávají návštěvníci konkrétnější představu o významu ekologického zemědělství a jeho vlivu na životní prostředí," uvedl náměstek ministra pro životní prostředí, vzdělávání a výzkum Jiří Urban.

Loni Češi spotřebovali biopotraviny celkem za 1,29 miliardy korun. Pravidelně nakupuje biopotraviny téměř pět procent Čechů, v roce 2005 to přitom byla jen tři procenta. Průměrně loni každý Čech utratil za biopotraviny 126 korun. Obrat trhu s biopotravinami by se podle údajů z ročenky agentury Green marketing měl do tří let zvýšit pětinásobně a v roce 2010 za ně Češi podle odhadů utratí 6,5 miliardy korun. Spotřeba biopotravin v Česku tak během následujících let poroste o 70 procent ročně.

V oblibě mají Češi zejména mléčné biovýrobky, které podle průzkumu společnosti The Nielsen Company vkládá do nákupních košíků 68 procent z těch spotřebitelů, kteří tyto produkty nakupují. Následuje ovoce a zelenina (23 procent), ovocné nápoje a džusy (22 procent), maso (18 procent), drůbež a vejce (13 procent), dětské jídlo (osm procent) a na posledním místě je z hlediska obliby biočaj a biokáva (sedm procent).

V Česku rychle narůstá počet výrobců biopotravin. Zatímco na konci roku 2006 ministerstvo zemědělství registrovalo 152 producentů biopotravin, tak v závěru loňského roku jich bylo 253 a letos v červnu již 375. Přesto stále 60 procent biopotravin prodávaných na tuzemském trhu pochází ze zahraničí, podíl dovezených biopotravin by se ale podle MZe měl snižovat.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK