Komise považuje jižní trasu okruhu u Suchdola za jedinou možnou

03.09.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. září (ČTK) - Společná odborná komise ministerstva dopravy a ministerstva životního prostředí schválila jako jedinou možnou jižní variantu pražského okruhu u Suchdola. ČTK to dnes řekli náměstek ministra dopravy Jiří Hodač a člen komise a děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Komisi tvořilo deset členů, osm hlasovalo pro jižní variantu, dva se zdrželi.

Podle Moose je jižní varianta z dopravního hlediska lepší, protože na sebe naváže tranzitní dopravu. Pokud by okruh vedl dál od Prahy takzvanou severní trasou, přeprava by využívala z velké části vnitřní městský okruh, který by byl přeplněn. Moos dodal, že jižní trasa je také "jediná možná v reálném čase a jediná možná z hlediska územních plánů Středočeského kraje a města Prahy".

Podle Hodače se o severní variantě přestalo uvažovat také proto, že ji zamítl Úřad pro jadernou bezpečnost. Dálnice by totiž vedla v ochranném pásmu kolem jaderného reaktoru v Řeži u Prahy.

Verdikt komise navazuje na rozhodnutí pražského magistrátu, který v pátek vydal územní rozhodnutí právě pro jižní variantu. Část pražského obchvatu mezi Ruzyní a Březiněvsí by tak měla vést přes Suchdol, stejný názor má i odborná komise. Rozhodnutí magistrátu ale vzápětí napadlo ministerstvo životního prostředí, podle kterého šlo město proti jeho doporučení.

Vedle jižní varianty se uvažovalo o severní trase, která by vedla dál od Prahy na území Středočeského kraje a byla tak delší. Zároveň by však vyšla levněji, neboť by nebylo nutné stavět nákladné mosty a tunely. Podle Moose vyšší stavební náklady vykompenzují u jižní trasy přes Suchdol výhody pro dopravu.

Moos připomněl, že proti severní trase se postavilo zastupitelstvo Středočeského kraje a 15 středočeských obcí. Jižní trasa zase vadí městským částem Suchdol, Dolní Chabry a některým občanským sdružením.

Komise byla ustavena na základě rozhodnutí vlády, pět členů jmenovalo ministerstvo dopravy a pět ministerstvo životního prostředí. Komise měla zpětně prověřit celou přípravu stavby. "Zcela jasně se prokázalo, že tam se žádné divočárny nedějí," řek Hodač. "Jednání bylo náročné, tvrdé ze všech stran, ale velmi korektní," doplnil Moos.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové by se mohlo začít stavět v 1. polovině roku 2010. Celá stavba u Suchdola by pak mohla být hotova o tři roky později. To však pouze v nepravděpodobném případě, že se do jednoho měsíce nikdo neodvolá proti územního rozhodnutí magistrátu.

Odpůrci jižní varianty již naznačili, že odvolání podají. Věc pak bude muset posoudit ministerstvo pro místní rozvoj. Jeho rozhodnutí bude konečné, napadnout je bude možné pouze soudní žalobou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK