Firmy trápí silná koruna především kvůli jejich jednoznačné exportní orientaci. Automobilový průmysl tvoří v tuzemsku 23 procent průmyslové produkce a exportu. "Společnostem navíc chybí plánovací jistota, protože neznají termín plánovaného zavedení eura," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Druhým největším problémem je rostoucí cena železa a železných kovů na světových trzích. Náklady firem kvůli tomu stouply o téměř čtyři miliardy korun. Vinou rekordních cen ropy a ropných produktů se náklady členských firem sdružení zvýšily o další zhruba 1,7 miliardy Kč.
"Je zřejmé, že řada problémů je součástí globalizačních trendů. Proti rostoucím cenám železa nebo ropných produktů nic nezmůžeme. O to důležitější je, aby se politická reprezentace snažila řešit ty problémy, které má ve své moci," dodal Jahn.
Automobilky sužuje i nedostatek kvalifikovaných pracovníků v technických oborech a růst ceny pracovní síly. v této oblasti vzrostly automobilkám náklady o 1,5 miliardy korun. Problémy přetrvávají i v otázce mobility a flexibility pracovní síly, což by měly částečně odstranit zelené karty.
Pokud by český parlament schválil vládní návrh na celoroční páteční zákaz jízd vozidel nad 7,5 tuny celkové hmotnosti, došlo by k dalšímu zvýšení nákladů automobilových firem o nejméně 2,8 miliardy Kč.
Výrobci automobilů a jejich součástí zaměstnávají přes 125.000 lidí. Export těchto firem představuje 498 miliard korun z celkových tržeb 640 miliard.