Za letošní první pololetí tvořili obyvatelé západoevropských zemí 56 procent ze všech turistů, v roce 2000 to přitom bylo o deset procentních bodů více. "Ten trend není nijak alarmující, je přirozený a my nepředpokládáme nějaký další zásadní pokles," uvedl analytik společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. Za poklesem vidí především ekonomický útlum ve státech na západ od Aše.
Beránek upozornil na fakt, že nedochází k absolutnímu poklesu, počty Západoevropanů již čtyři léta víceméně stagnují kolem čtyř milionů. Podle analytika je také třeba rozlišovat mezi jednotlivými státy. Zatímco pro mladé Brity a Němce už není ČR levnou pivní destinací, takže se přesouvají dále na východ, přibývá mladých turistů ze Středomoří, především Španělska a Itálie.
Největší, více než třetinový roční přírůstek, však zaznamenávají hoteliéři již několik let u turistů z Ruska. Jejich podíl na cestovním ruchu vzrostl za poslední tři roky na dvojnásobek, nyní činí 6,5 procenta. Novinkou letoška je také nebývalý příliv turistů z Polska, meziročně jich přijelo téměř o třetinu více než v prvním pololetí loni.
Jak vyplynulo z průzkumu Mag Consulting, Poláci jezdí do ČR především za odpočinkem a přírodou, nejde tedy o dříve časté krátkodobé výjezdy za nákupy. "V Polsku se postupně mění spotřebitelské preference ve prospěch využívání služeb trávení volného času," potvrdil také analytik agentury CzechTourism Martin Košatka.
Důvodem zájmu o české země je kromě rostoucí životní úrovně Poláků především prudké zdražení domácích dovolených v Polsku. Pobyt v českých horách vyjde polskou rodinu o třetinu levněji než stejná dovolená v Polsku. "Polský domácí cestovní ruch letos zažívá díky cenám úpadek, téměř kolaps," poznamenal Beránek.
Ani Košatka nevidí v měnící se struktuře turistů velký problém. Východoevropany nelze podle něj podceňovat ani z hlediska útrat. Rusové a Ukrajinci naopak patří k nejvíce rozhazovačným hostům, užívají si především v lázních. Košatka také spatřuje velký potenciál ve vzdálených zemích Asie a Ameriky. "Z pohledu nových trhů je významný přínos Číny a Latinské Ameriky," uvedl.
Z perspektivy turisty ze vzdálené země však střední Evropa splývá v jeden celek, země visegrádské čtyřky (V4) proto na lákání turistů spolupracují. Nyní V4 cílí své aktivity na USA, Čínu, Japonsko a Rusko. "Rozšíření zájmů V4 rovněž na trh Latinské Ameriky je předmětem dalších jednání mezi zástupci těchto středoevropských zemí," uzavřel Košatka.
Počet zahraničních turistů v českých zemích každým rokem roste. Loni sem zavítalo 6,7 milionu turistů, což je o téměř čtyři procenta více než předloni. Letos v prvním pololetí se meziročně počet turistů z ciziny zvýšil o 3,6 procenta na 3,1 milionu.
Někteří hoteliéři, zejména v Praze, si však stěžují na propad tržeb. Důvodem je především silná koruna, neboť hotely kalkulují ceny v eurech, a také neustále rostoucí hotelová kapacita v hlavním městě. Obsazenost hotelů proto klesá a konkurence nutí majitele snižovat ceny.