Odborový svaz leteckých mechaniků International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) chce po Boeingu i vyšší mzdy a benefity. Nejvíce se ale obává dikce v kolektivní smlouvě z roku 2002, která dává Boeingu pravomoc zadat jiným firmám práci, kterou nyní dělají členové svazu.
"Není to o penězích, všechno se to týká subdodavatelských plánů," řekl jeden z protestujících, třiapadesátiletý Butch Blount. "Moje práce je z těch, které možná převedou na subdodavatele," dodal.
Boeing si rozšířil základnu dodavatelů pro výrobu nového letadla 787 Dreamliner. Budou ho vyrábět podniky po celém světě a závod v americkém Everettu bude Dreamliner pouze montovat. Svaz říká, že koncern od roku 1990 připravil o práci 16.000 jeho členů.
Tiskový mluvčí asijské společnosti Fuji Heavy, která vyrábí osobní vozy Subaru, dnes uvedl, že stávka v Boeingu bude mít vliv na její divizi leteckého strojírenství, pokud bude trvat déle než týden. Mitsubishi Heavy se k situaci odmítla vyjádřit, ale Kawasaki Heavy sdělila, že dopad stávky zatím hodnotí.
A aerolinie se obávají, že by protest mohl zpozdit dodávky očekávaných letadel. Singapore Airlines, které si mají začít odebírat dvacítku letadel 787 v roce 2011 nyní s Boeingem jednají o tom, jak se protest těchto dodávek dotkne.
Práce se v Boeingu zastavily v sobotu ráno poté, co IAM ve středu zamítla nabídku koncernu. Další jednání naplánována nejsou. Zastavila se tak produkce letadel 737, 747, 767 a 777 a beztak zpožděný projekt Dreamliner se může proti plánu ještě oddálit, napsal Reuters.