Studie: V Česku je již více diskontů než supermarketů

08.09.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 8. září (ČTK) - Diskontní prodejny loni opět upevnily pozici na tuzemském trhu a nyní jich už v Česku funguje více než supermarketů nebo hypermarketů. Vyplývá to ze studie "Supermarket & diskont 2008" společností Incoma Research a GfK Praha. Diskontní prodejny se podle studie těší u českých zákazníků stále větší oblibě; jejich hlavní zbraní v boji o zákazníky jsou nízké ceny.

Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research sdělil, že na začátku letošního roku bylo v Česku 561 diskontních prodejen, zatímco supermarketů fungovalo 547 a hypermarketů 231. Mezi hlavní diskontní obchodníky patří Lidl, Penny Market či Plus Discount. "Diskontní prodejny představují nejrychleji se rozvíjející maloobchodní formát v ČR. Jejich počet se od poloviny 90. let více než zdesetinásobil," poznamenal Cabal.

Obliba diskontních prodejen dlouhodobě roste a nyní je jako hlavní nákupní místo uvádí 21 procent českých domácností. Naopak popularita supermarketů je již třetím rokem na historickém minimu a pohybuje se kolem 17 procent. Více lidí nakupuje potraviny v malých samoobsluhách a pultových prodejnách, které preferuje 19 procent domácností. Nejoblíbenějším nákupním formátem jsou od roku 2002 hypermarkety (41 procent domácností).

Zatímco u diskontních prodejen jsou podle studie hlavním lákadlem pro zákazníky akční slevy, příznivé ceny a prodejní doba, tak k nákupu v supermarketu lidi motivuje jejich příhodná poloha, široká nabídka sortimentu; ceny jsou až na třetím místě.

Nejvíce prodejní plochy mají diskontní řetězce ve Středočeském kraji, kde zabírají přes 63.000 metrů čtverečních, což je 15 procent všech diskontních ploch v ČR. "Nejmenší celková plocha diskontních prodejen je ve Zlínském kraji, a to necelých 17.000 metrů čtverečních. V ČR je přitom v průměru 40 metrů čtverečních diskontní plochy na 1000 obyvatel," uvedl Cabal.

Supermarketové řetězce po obsazení velkých měst nyní stále častěji míří do menších obcí, v nichž mají pevné postavení právě diskontní řetězce. "Většina supermarketových řetězců je situována ve větších městech, zejména v Praze. Výjimkou jsou pouze supermarkety spotřebních družstev, umístěné často v menších městech," řekl Cabal.

Konkurence na tuzemském trhu zřejmě ještě přitvrdí, protože do Česka možná zamíří německý diskontní řetězec Aldi. Firmy loni v Plzni založila dceřinou firmu Aldi Czechia a nyní má v Česku na své jméno zaregistrovanou i internetovou doménu www.aldi.cz. O příchodu dravého diskontního řetězce Aldi na český trh spekulují odborníci již dlouho. Společnost Aldi, která má v Evropě několik tisíc prodejen s potravinami a spotřebním zbožím, totiž expanduje na Slovensko, do Maďarska a Polska.

Deseti největším obchodním řetězcům v roce 2007 podle předběžných údajů firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun. První místo na žebříčku největších obchodníků přitom loni obhájila s odhadovanými tržbami 51,1 miliardy korun maloobchodní skupina Schwarz, která provozuje diskontní prodejny Lidl a hypermarkety Kaufland.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK