Na parkovišti Stocker Holz u Trischingu pokřtili sedm metrů vysokou bronzovou sochu ambergského výtvarníka Haralda Bäumlera. "Dílo znázorňuje nerozlučnost Východu a Západu," řekl autor. Na novém dálničním úseku se hned neobjevily automobily, ale stovky běžců půlmaratonu, který odstartovala po 15:00 spolková kancléřka. "Řidičům se dálnice otevře až ve čtvrtek v 16:00," řekl Zdeněk Růžička z českého ministerstva dopravy.
Stavba posledního úseku dálnice A6 od křižovatky s A93 směrem na Norimberk do Pfreimdu přišla na 168 milionů eur (téměř 4,2 miliardy korun). Začala v červnu 2004, ale byla několikrát přerušena. Zahrnuje devět mostů, 11 nadjezdů, 12 podjezdů a dvě křižovatky.
"Podle mezivládní dohody se měly dálnice D5 (česká) a A6 (německá) propojit ve stejném termínu v roce 2006. Poté, co jsme to my splnili, se dva roky jezdilo z Rozvadova po dálnici jen kousek k německé severojižní dálnici A93," řekl Petr Otásek, koordinátor stavby dvacetikilometrového obchvatu Plzně, který byl jako poslední stavba dálnice D5 Praha - Rozvadov otevřen v říjnu 2006. Ve stejném termínu dokončili Němci "jen" 34 kilometrů dálnice A6 od hranic ke křižovatce Oberfälzer Wald.
"Řidiči mířící na Norimberk a dále mají teď lepší a bezpečnější cestu. Dálnice v Německu jsou velmi kvalitní," řekl mluvčí profesního sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj ale nebyly na trase žádné zásadní problémy při sjezdech a objížďkách, dopravu na západ to nijak zásadně neomezovalo. Cesta kamionu se zrychlí asi o 20 minut.
Podle Felixe je pro české řidiče daleko důležitější dobudování obchvatu Prahy, stavba dálnice do Rakouska, která zcela chybí, a dokončení zhruba 20 kilometrů dálnice ve směru na Drážďany.
S tím souhlasí Tomáš Faller, šéf představenstva CS Cargo, největšího tuzemského silničního dopravce. "Každý kilometr dálnice nám zrychlí a zjednoduší cestu. Díky lepší návaznosti si dokážeme lépe spočítat časy," dodal. Firma vždy využívá raději dálnice, i kdyby cesta byla delší; hlavně kvůli bezpečnosti a nižší spotřebě.
Dneškem se na německém území uzavřelo napojení Česka na západní dálniční síť. V říjnu 2006 dokončili Němci dálnici vedoucí od Prahy přes Krušné hory na Drážďany a také úsek dálnice A6 od Rozvadova k severojižní dálnici A93 spojující Amberg, Řezno a Mnichov, čímž se poprvé v historii propojila východoevropská dálniční síť se západoevropskou. Z Česka se dá od té doby bez přerušení dojet například do Mnichova a Itálie.
A6 je součástí evropské silnice E50, nadregionálního spojení Západ - Východ vedoucího z Prahy do Paříže. "Po rozšíření EU na východ a s tím spojené zesílené výměny zboží a služeb získalo toto spojení zásadní význam," řekl Thorsten Eckert, organizátor dnešního otevření. Stavba, která se stala součástí transevropské dopravní sítě, měla podle něj podobnou prioritu jako dopravní spojení východního a západního Německa. Silnice Via Carolina ze Zlaté Prahy do Norimberku získala na významu už ve 14. století za vlády Karla IV. Nová dálnice Praha - Plzeň - Rozvadov - Amberg - Norimberk převzala její jméno.
Další přímé dálniční spojení s Německem vede z Prahy na sever do Drážďan. Zde si ale ještě řidiči musí počkat na dostavění chybějícího úseku české D8 mezi Lovosicemi a Teplicemi.