"Někteří odborníci uvádějí, že zavedení strategického řízení a jeho správná realizace může úspěch firmy z dlouhodobého hlediska ovlivnit až z 80 procent, a je tedy pozitivní, že ani naše střední a malé firmy strategické řízení nepodceňují. Zároveň je ale třeba, aby se zaměřily na zlepšování kvality procesu strategického řízení a odstraňovaly nedostatky, jež by mohly pozitiva plynoucí ze samotného zavedení strategického řízení významně oslabovat," řekl rektor školy Jaroslav Keřkovský.
Většina dotázaných, více než 85 procent, považovala stanovení dlouhodobých, popřípadě střednědobých strategií za výslovně důležitý aspekt dlouhodobé úspěšnosti své firmy. Téměř 75 procent podniků zahrnutých do výzkumu také potvrdilo, že mají své strategie oficiálně stanovené.
Rizikem pro úspěšný rozvoj českých podniků by mohl být zejména fakt, že významná část dotazovaných vlastníků a manažerů považuje dosažení některých strategických cílů svých firem již od počátku za nereálné (70 procent), respektive že všechny své cíle považovala za realisticky dosažitelné jen asi čtvrtina dotázaných.
Přestože ve více než polovině firem byly strategie schváleny a tedy i podporovány jak vlastníky, tak i manažery, více než třetina respondentů připustila, že i tak existují další významné zájmové skupiny, které strategii nepodporují. Typicky jde například o některé z menšinových vlastníků nebo některé manažery.
Dobrým předpokladem pro další rozvoj českých středních a menších firem je naopak fakt, že své krátkodobé činnosti a aktivity řídí a plánují tak, aby přispívaly k dosažení dlouhodobých strategických cílů. Tuto snahu potvrdila většina respondentů (přes 90 procent). Polovina z dotázaných ale zároveň připustila, že i přes tento obecný trend jsou některé jejich dílčí aktivity stále nesystematické. S tímto korespondovalo i to, že pouze necelých 40 procent firem potvrdilo existenci oficiálního dokumentu, který by konkrétně stanovoval, jaké aktivity, v jakých termínech a kým mají být zajištěny, aby byla strategie naplněna.
Ve firmách mnohdy chybí systematická kontrola toho, jak se daří strategii naplňovat. Téměř pětina dotázaných firem uvedla, že cíle pravidelně nekontroluje a systematičtější pozornost jim věnuje až v okamžiku, kdy je již zcela jasné, že se je nedaří plnit. Pozitivní je naopak fakt, že se více než třem čtvrtinám oslovených firem daří jejich dlouhodobé strategie i přes tyto problémy v zásadě naplňovat. Významný problém s naplňováním strategií mělo 23 procent společností.
Data byla sesbírána pomocí online dotazníků, na které odpověděli vlastníci a manažeři z více než 30 malých a středních českých firem z různých oborů s ročním obratem 10 až 200 milionů Kč a s 10 až 50 zaměstnanci.