"Zvýší se tím přísun informací pro řidiče tam, kde je nejvíce potřebují," uvedla Vápeníková. Informační panel ze skládá z textové části a z proměnné dopravní značky. Řidiči budou informováni česky - v případě akutního nebezpečí i anglicky - na třech řádcích textu; výstražné značky budou upozorňovat například na nebezpečí smyku, kolonu, námrazu, mlhu, práci na dálnici nebo nehodu.
Světelné tabule budou součástí zamýšleného řídícího systému na dálnici. Ten budou tvořit například dohledové kamery, detektory plynulosti provozu a kolon nebo takzvané liniové řízení. Liniové řízení chce ŘSD zavést na nejvytíženějších úsecích D1 před Prahou a Brnem. Cílem je zabránit vzniku stojících kolon, auta by vždy měla jet, i když pomalu.
Celkové náklady jsou tři miliardy korun včetně služeb na devět let a DPH. Zakázku od ministerstva dopravy získala rakouská firma Kapsch, neboť podle vysvětlení úřadu je řízení provozu navázáno na její mýtný systém. Podle podmínek však musí Kapsch část peněz přenechat na základě tendrů subdodavatelům, proměnné tabule tak instaluje například společnost AŽD.
Součástí dodávky je i propojení všech tabulí s Jednotným systémem dopravních informací (JSDI), který v nově otevřeném ostravském centru zpracovává veškerá data o silniční dopravě v ČR. Do Ostravy proudí informace například od hasičů, policistů, zdravotníků i samotných řidičů. V reálném čase se pak dostávají do rozhlasu, mobilů nebo navigačních systémů v automobilech.
K lepšímu monitorování a řízení dopravních toků má podle ministerstva dopravy přispět také zavedení elektronických kuponů místo klasických nalepovacích dálničních známek. Na osobní auta tak od příštího roku budou dohlížet mýtné brány stejně jako dnes na kamiony. Podle nedávného průzkumu agentury STEM se zavedení elektronických kuponů souhlasí tři čtvrtiny občanů.