Průzkum: Nejcennější značkovou firmou v Evropě je Nokia

17.09.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Vídeň/Praha 17. září (ČTK) - Nejcennější značkovou firmou v Evropě je Nokia. Hodnota značky finského výrobce mobilních telefonů představuje 38,3 miliardy eur (téměř 920 miliard Kč), vyplynulo ze studie Evropského institutu pro výzkum značek. Na dalších pozicích se umístili výrobce a prodejce luxusního zboží LVMH s hodnotou 34,9 miliardy eur a britský operátor Vodafone s 24,1 miliardy eur.

Hodnota deseti prvních značek v Německu, Británii a Francii tvoří 46 procent celkové sumy za všech 24 zkoumaných zemí. Dalšími 44 procenty přispívá Itálie, Španělsko, Švýcarsko, Nizozemí, Finsko, Švédsko a Rakousko. Východoevropským zemím dominují mezinárodní značkové firmy, zatímco národní značky jsou zastoupeny velmi málo. Výjimkami jsou OTP Bank, Beeline nebo Gorenje, vyplynulo z průzkumu.

"Hlavním evropským centrem značek je Německo zastoupené sedmi firmami, které jsou v čele daného odvětví," poznamenal výkonný ředitel Evropského institutu pro výzkum značek ve Vídni Gerhard Hrebicek. Mezi 50 nejcennějšími značkovými firmami je 15 německých značek, především automobilových s globální působností.

Silné značky podle autorů průzkumu přispívají hospodářskému blahobytu tím, že vytvářejí růst, pracovní místa a identitu pro národní ekonomiky. Nejvyšší poměr prvních deseti značek k HDP vykazuje Finsko s 37,3 procenta a Švýcarsko s 26,6 procenta. Evropský průměr tvoří 9,4 procenta. Na dolním konci žebříčku se ocitlo například Rumunsko s 0,05 procenta a Bulharsko s 0,48 procenta, zatímco Rusko se mírně posunulo na 1,26 procenta.

Institut zkoumal více než 3000 značkových firem ve 24 zemích a 16 průmyslových odvětvích.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK