Soud: DPÚK zneužil dominance, pokuta za přerušení dopravy platí

17.09.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 17. září (ČTK) - Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) dostal pokutu 700.000 korun za předloňské zastavení dopravy v regionu oprávněně. Rozhodl o tom brněnský krajský soud, když potvrdil dřívější verdikty antimonopolního úřadu. Firma podle obou institucí zneužila svého dominantního postavení, protože o přerušení dopravy neinformovala s dostatečným předstihem. DPÚK se obrátí na Nejvyšší správní soud.

Firma zvažuje také ústavní stížnost, žaloby k evropským soudům a arbitráž proti České republice. Už nyní se u soudů vede několik stovek sporů, uvedl dnes advokát DPÚK Radek Ondruš. Firma v nich podle něj požaduje stovky milionů korun jako úhradu za ztráty z některých linek.

Jen za rok 2006 jde nejméně o částku 315 milionů korun. Právě kvůli ní dopravní podnik zastavil většinu linek. Kraj mu odmítl takto vysokou částku uhradit. Podle Ondruše už daly podniku za pravdu zvláštní senáty Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu. "Řekly, že krajský úřad musí uhradit celou ztrátu z dopravy, není tam žádný prostor pro vyjednávání," uvedl.

DPÚK dopravu přerušil na 195 z 219 linek v srpnu a září 2006. Jak dnešní soud, tak ÚOHS uvedly, že firma měla na přerušení dopravy právo. Chybou ale bylo, že to neoznámila s dostatečným předstihem. Termín přerušení zveřejnila oficiálně jen několik dní dopředu. DPÚK ale tvrdí, že kraj měl na náhradní řešení několik měsíců, i když neznal přesné datum, věděl, že odstávka může nastat.

DPÚK navrhoval, aby soud předvolal například ústeckého hejtmana Jiřího Šulce nebo šéfa ÚOHS Martina Pecina. Právě jeho firma opakovaně nařkla z podjatosti. Pecina ale nebyl podjatý, uvedl dnes soudce David Raus, který podobnému obvinění čelil také. V jeho případě ale nařčení dopravního podniku odmítl Nejvyšší správní soud.

DPÚK poté, co mu kraj zrušil smlouvu, musel podle mluvčího Martina Grmely výrazně omezit svoji činnost. Byl nucen propustit 600 řidičů autobusů, musel se zbavit zhruba 400 vozů.

Nyní autobusovou dopravu pro kraj zajišťuje 12 různých firem, se kterými kraj uzavřel dlouhodobé smlouvy. Ty se ale nelíbí Evropské komisi, která tvrdí, že kraj měl na dopravní obslužnost vypsat výběrové řízení. Naopak představitelé kraje tvrdí, že provedli takzvané koncesní řízení, které bylo v souladu s pravidly EU.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK