"Praha si už dlouho zaslouží novou moderní nebo ultramoderní tramvaj, dnes ji má. Praze budou slušet a Praha bude slušet jim, pomohou vytvořit novou tvář města v 21. století," míní Bém. Na nové tramvaji ocenil nejen její černo-červeno-stříbrný design, ale i pohodlí, které nabízí cestujícím i řidičům. Na pražských kolejích by se měly první zkušební prototypy objevit v prvním pololetí příštího roku. "Do ostrého provozu bychom prvních pár vozů rádi nasadili na konci příštího roku, uvedl Bém.
Tramvaje se mají postupně stát páteří tramvajové dopravy v Praze. "Dvě stě padesát tramvají kapacitně nahradí 500 tramvají T3, které z pražských kolejí budou postupně mizet," uvedl generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák.
Cena jedné tramvaje je 66 milionů korun. Téměř dvacetimiliardovou zakázku uhradí Praha pouze ze svého rozpočtu, upozornil Bém. "Jediným naším cílem je udržet bezpečí, komfort a udržet přepravní objemy, kdy MHD na hlavu poráží osobní dopravu v poměru 57 versus 43 procent," dodal.
Vůz Š 15T je prvním modelem nové řady tramvají, které jsou bez jakýchkoliv stupňů či schodů a veškerá podlahová plocha je skoro v úrovni nástupních ostrůvků zastávek. Tramvaj se vyrábí jako jednosměrná. Tříčlánkové souprava je navržena pro 61 sedících a až 239 stojících cestujících. Měří 31,4 metru, široká je 2,46 metru a maximální dovolená rychlost je 60 kilometrů za hodinu. Sedačky a záchytný systém tramvaje odpovídají požadavkům pražského dopravního podniku. V případě potřeby je možné je dál upravovat.
První prototyp vybavili ve Škodovce v každém ze tří článků jiným typem sedaček. Zákazník si bude vybírat, zda si bude přát sedačky plastové, dřevěné nebo s textilním polstrováním. Pražský primátor by sice upřednostnil pohodlí polstrované sedačky, kvůli vandalům ale zřejmě vyhraje některá ze zbývajících variant.
Pražský dopravní podnik má celkem zhruba 970 tramvají. Většinu z nich tvoří klasické kulaté tramvaje typu T3 a jejich variace. Pražany vozí i novější modely T6A5 a KT8. Společnost má rovněž čtyři kusy tramvají RT6N1, které jsou ale údajně kvůli vysoké poruchovosti trvale odstaveny ve vozovně.
Podnik v současné době nakupuje tramvaje typu 14T, takzvané Porsche. Celkem by jich měl mít 60. Pak bude následovat dodávka nízkopodlažních modelů 15T, kterých by mělo v metropoli jezdit celkem 250.