MD: Schwarzenberg znemožnil podpis dohody s Rakouskem o R52

19.09.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. září (ČTK) - Ministr zahraničí Karel Schwarzenberg znemožnil dnešní podpis mezivládní dohody mezi Českou republikou a Rakouskem o dálničním spojení Brna s Vídní přes Mikulov. Dohodu měl dnes podepsat s rakouským protějškem ministr dopravy Aleš Řebíček, Schwarzenberg mu však odmítl udělit plnou moc. ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy(MD) Karel Hanzelka. Mluvčí ministerstva zahraničí Zuzana Opletalová tvrdí, že šlo o formální nedostatky ze strany ministerstva dopravy.

Ministerstvo dopravy ještě ve čtvrtek s podpisem počítalo a zvalo novináře na tiskovou konferenci v rakouském městě Wilfersdorfu u Mistelbachu. Dnes ráno však byla akce bez udání důvodu zrušena. Podle Opletalové MD nesplnilo požadavky, které mu ukládá usnesení vlády a navíc nedodalo některé dokumenty. "Kdy to bude doplněno, není záležitostí ministra zahraničí," řekla Opletalová.

Důvody ministerstva zahraničí však MD odmítá. "My jsme měli vše připraveno přesně podle usnesení vlády, pracovali jsme na tom dlouhé týdny," řekl Hanzelka.

Silnice R52, která má spojit Brno s Vídní, patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám na jihu Moravy. Mezi ministerstvem dopravy a ekology se o ni vedou dlouhodobé spory. Ekologové tvrdí, že nebyla dostatečně zvážena především trasa přes Břeclav, která by mohla využít nynější dálnici D2. Obě strany tvrdí, že jejich řešení je ekologicky příznivější.

Mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar dnes odmítl myšlenku, že by za Schwarzenbergovým rozhodnutím stál jeho úřad, který vede předseda zelených Martin Bursík. MŽP podle něj se smlouvou souhlasí. "Formální hledisko však musí posoudit ministerstvo zahraničí," uzavřel Kašpar.

Trasa na Mikulov počítá s tím, že se až k rakouským hranicím prodlouží čtyřproudová R52 vedoucí z Brna. Ta nyní končí u Pohořelic, odkud pokračuje v každém směru jen jeden pruh. Podle plánů Jihomoravského kraje by propojení mohlo být dokončeno v roce 2014. Moravská část silnice by měla stát asi deset miliard korun.

Rakouská A5 i česká R52 jsou součástí plánované transevropské dopravní sítě známé pod zkratkou TEN-T.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK