"Bojuji proti přehradě. To je nyní důležité. Chci její stavbě zabránit. Proto mi připadá zbytečné dělat na svůj majetek odhad," řekl Milan Zelinka. Je jedním z trojce majitelů, kteří zatím odmítli se správcem toku spolupracovat. V obci se narodil. "Nechci se odtud stěhovat. Chci zůstat a abych měl to, co mám dnes," řekl podnikatel, který v Nových Heřminovech provozuje autoopravnu. Na pozemcích o rozloze čtyři hektary má kromě dílny i dům.
"Když jsem se ptal, jestli bychom toto mohli dostat na jiném místě v Heřminovech, na povodí řekli, že ne. Prý mají pozemky až někde v Úvalně. Stěhovat se ale nechci," vysvětlil.
Schneider zatím nepřipouští možnost, že by se přikročilo k vyvlastnění majetku. "To je krajní řešení. Budeme jednat, jednat a jednat. Věřím, že se dohodneme," řekl dnes novinářům.
V souvislosti s přehradou a dalšími navazujícími stavbami by se mělo bourat 56 staveb. Ne všechny jsou přímo v Nových Heřminovech. Jednatřicet z nich je přímo v zátopové oblasti a 24 nad hranicí budoucí hladiny. "V první skupině jsme už oslovili 30 majitelů. Jednoho se nám dosud nepodařilo kontaktovat. Deset už vyslovilo souhlas a připravujeme smlouvy. Další čekají na posudky," řekl Schneider. Dodal, že ze skupiny nad zátopovou hranicí už s dohodou souhlasilo šest majitelů.
Podle informací Povodí Odry oslovení majitelé si ve všech případech vybrali možnost, že za majetek dostanou peníze. Ani jeden z nich zatím nepožádal o to, aby mu správce toku nový domov postavil na klíč.
Povodí Odry dnes představilo i několik variant obchvatu obce. Nová silnice se musí postavit ještě před stavbou přehrady. Stávající komunikace totiž zanikne. Návrhy vypracovalo Ředitelství silnic a dálnic Brno. Severní obchvat, který by Nové Heřminovy rozdělil na dvě poloviny, je nepřípustný pro obyvatele a vedení obce. Znatelný zásah do života lidí dnes připustil i Schneider. "I ministr zemědělství prohlásil, že tuto variantu prosazovat nebude," řekl.
Další varianty vedou podél jižní strany Heřminov a ve dvou se počítá se stavbou 400 až 600 metrů dlouhého tunelu. Náklady na jednotlivé varianty se pohybují od 1,1 do 2,2 miliardy korun. Nejdražší jsou s tunelem.
"Nemůžu žádnou komentovat. Nechápu, že povodí udělalo tiskovku ještě před tím, než nás s návrhy seznámilo. V této kauze to už je ale normální. Nás se nikdo na nic neptá a vše se dozvíme poslední," komentoval situaci starosta obce Radovan Jílka. Dodal, že jako nejpřijatelnější mu připadá vést obchvat tunelem. "Proto jsme si vynutili, aby se zpracovaly i tyto varianty," zakončil.
Výstavba nádrže v Nových Heřminovech se řeší už několik desítek let. Vodní dílo začalo být aktuální opět po roce 1997, kdy Moravu a Slezsko postihly katastrofální povodně. Stavba by neměla začít dříve než v roce 2016 a celé dílo včetně přidružených staveb by mohlo být dokončeno v roce 2020. Ministerstvo zemědělství předpokládá, že celkové náklady budou osm miliard Kč. Za tuto sumu by měla být postavena nejen přehrada, ale i nová silnice a v částce jsou zahrnuty například i další úpravy koryta řeky.