Zatímco autodopravci považují úpravu za spravedlivou, podle Hospodářské komory České republiky změna znevýhodní zejména malé a střední podnikatele závislé na automobilové dopravě. Pro malé náklaďáky budou platit stejné tarify jako pro kamiony, díky menšímu počtu náprav však budou platit menší částky.
V mýtném systému je nyní zaregistrováno přes 300.000 kamionů. Loni, první rok provozu systému, mýtné vyneslo 5,6 miliardy, letos se počítá s 6,6 miliardy korun. V lednu se ke kamionům připojí podle odhadů až 150.000 menších nákladních aut. O kolik se zvýší příjmy není jasné, šéf fondu dopravy Gustáv Slamečka to odhadl na půl miliardy.
Pod změnou zákona o pozemních komunikacích jsou podepsáni tři poslanci ODS. Novela vznikla ve spolupráci s ministerstvem dopravy, které ji takto posílá do sněmovny kvůli rychlejšímu projednání.
Návrh také dává větší prostor pro zdražení dálničních známek, i když ministerstvo dopravy tvrdí, že se zdražením nepočítá. Dosud zákon stanovoval horní hranici pro roční známku na 1200 korun. Známka stojí nyní podle vládního nařízení 1000 korun. Novela ale kvůli vysoké inflaci navrhuje zvýšit zákonem danou horní hranici až na 1500 korun.
Známky se naposledy zdražovaly k letošnímu 1. lednu, kdy roční podražila z 900 na 1000 korun. Od příštího roku budou podle plánů MD řidiči používat místo nálepek elektronické kupony, cena se však měnit nebude.