České společnosti musí podle E&Y nejen reagovat na zpomalení ekonomického růstu a pokles dolaru vůči euru, ale zároveň reagovat na další rizika. Mezi ně patří zvyšující se cena lidské práce, vysoká energetická náročnost, často absence silné značky a slabá vyjednávací pozice vůči odběratelům. Dlouhodobějším problémem je prý nízká produktivita práce a spoléhání se na nákladovou výhodu Česka proti západní Evropě.
"ČR již dávno nepatří mezi nejlevnější destinace, v regionu střední a východní Evropy se dnes naopak řadí mezi nejdražší lokality. Pro zvýšení konkurenceschopnosti je třeba se více zaměřit na kvalitní výrobky a služby s vyšší přidanou hodnotou. Nezbytná je inovace výrobků, zvyšování přidané hodnoty lidské práce, budování silné image značky a dalších necenových konkurenčních výhod," uvedl partner transakčního poradenství Ernst & Young v ČR Jiří Prokop.
Nejvíce ohroženi jsou podle E&Y exportéři mimo země eurozóny. Lze prý předpokládat, že současný vývoj by mohl mít v nejbližší budoucnosti negativní vliv na subdodavatele pro automobilový průmysl, sklářský průmysl a porcelánky, textilní průmysl, výstavba nemovitostí a v souvislosti s ním pak v delším časovém horizontu také na stavebnictví.