"My na to čekáme jako na smilování," řekl tajemník Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Zdeněk Vitouš. Podle něj dopravci peníze využijí například na výměnu lodních motorů nebo vylepšení nákladních prostorů tak, "aby se dostaly na úroveň, která je v současnosti žádána".
Peníze bude možno čerpat ve třech oblastech. První je zaměřena na nízkoemisní motory, druhá na vylepšení nákladních prostorů a manipulace s nákladem a třetí na zvýšení bezpečnosti. Do druhé oblasti patří například pořízení přepravních rámů na automobily nebo odlehčených krytů nákladu, třetí oblast zahrnuje vybavení lodí radary nebo "autopiloty".
Opravy lodí nejsou podle rejdařů levnou záležitostí. Například pořízení nového lodního motoru stojí od jednoho do pěti milionů korun, další náklady jsou spojeny s montáží. Pomocné kormidlo na přídi pro lepší pohyb lodi vyjde na milion korun.
Dopravci však nedostanou všechny náklady; budou se muset na opravách podílet vlastními prostředky. Veřejná podpora může být maximálně 49 procent celkových nákladů. Z toho 85 přiteče z Evropského fondu pro regionální rozvoj, 15 procenty se bude podílet stát. O podporu lze žádat až do roku 2013.
Vztah státu a rejdařů není bez problémů. Dopravci stát žalují za nedostatečnou splavnost Labe. Tu by měl vylepšit jez u Děčína, který podporuje ministerstvo dopravy a odmítají ekologové a ministerstvo pro životní prostředí. Spory oddálily výstavbu na neurčito.
Kvůli špatné splavnosti odplula řada lodí v posledních letech z Labe a Vltavy na zahraniční řeky. Nyní je v ČR provozováno a registrováno zhruba 110 nákladních lodí.