Prazdroj zdraží od listopadu pivo o 4 pct

22.09.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 22. září (ČTK) - Plzeňský Prazdroj zdraží od listopadu pivo v průměru o čtyři procenta. Firma se zhruba padesátiprocentním podílem na českém trhu zvýší zřejmě ceny všech svých značek. Jejich konkrétní výši zatím největší český pivovar neuvedl. Důvodem zdražení jsou výrazné nárůsty cen sladu a chmelu i dalších nákladů, řekl generální ředitel Mike Short. Zdražení je podle něj "výsledkem pravidelné roční revize cen".

Prazdroj, který je plně ve vlastnictví druhého největšího uskupení pivovarů na světě SABMiller, naposledy zvýšil ceny loni v listopadu o šest procent. Cena půllitru Pilsner Urquellu vzrostla o korunu na 18,90 Kč. Desítka Gambrinus, nejprodávanější české pivo, zdražila o 70 haléřů na 12,20 Kč. Lahvové druhy podražily méně. Restaurace nárůsty většinou kopírovaly, některé zvedly ceny mírně více. Prazdroj zdražoval také v roce 2006, a to dvakrát - v listopadu a v únoru.

Podle informací ČTK by mělo zdražení sudových výčepních piv, tedy desítek, činit od listopadu zhruba 70 haléřů na půllitr. U ležáků, tedy vícestupňových piv, zhruba korunu. Restauracím a obchodům se zdraží nákup piva v rozmezí tří až pěti procent.

"Udělali jsme maximum, abychom udrželi růst na rozumné úrovni," řekl Short. Náklady na tunu sladovnického ječmene se podle něj meziročně zvýšily o více než třetinu. Oproti roku 2006 jsou vyšší o dvě třetiny. Cena českého chmelu je meziročně téměř dvojnásobná.

Ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý už v polovině roku tvrdil, že pivo musí letos zdražit. "Ceny sladovnického ječmene jsou téměř dvojnásobné než před dvěma lety; ječmen tvoří čtvrtinu nákladů na výrobu piva," vysvětlil. Ceny ječmene sice díky velmi dobré letošní úrodě i výnosu klesly, ale pouze mírně.

Čeští producenti loni zdražili pivo v průměru asi o pět procent, některé pivovary ale ceny nezvýšily vůbec. Pokud by do nich chtěly promítnout celé zdražení ječmene, musely by zvýšit ceny piva o čtvrtinu.

Podle Veselého výrobci zdražit většinou nechtějí. "Bojí se toho, že ztratí trh. Ne, že by lidé přestali pít, ale že přejdou k levnějším značkám. Jasná analogie je vidět u cigaret, kde se znovu prodávají značky, které už umíraly," dodal ředitel svazu.

Letošní prodej piva v ČR zatím není podle Veselého "žádná sláva". "Léto nebylo bůhvíjaké a turisté, kteří českou spotřebu dříve zachraňovali, se přesouvali z Prahy do krajů," dodal Veselý. Na tuzemském trhu pivovary v prvním pololetí prodaly téměř osm milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,3 procenta méně.

Česká spotřeba piva loni činila 158,8 litru na osobu. Od 15 do 20 procent se na ní podíleli zahraniční turisté. ČR byla 16. největším producentem piva na světě s podílem 1,1 procenta na celkové produkci.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK