"Správně o všech aspektech reklamace informovalo pouze 49 obchodů. Svůj díl viny na tom bezesporu nese i několik provozovatelů internetových obchodů, kteří na svých webových stránkách nezpřístupnili obchodní podmínky, nebo jejich obdobu," řekl dnes novinářům právník SOS Jiří Žůrek.
Naopak dobré výsledky vykázaly testované obchody v oblasti poskytování informací spotřebitelům o jejich zákonném právu odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů od převzetí věci. "Situace se ale oproti minulému roku mírně zhoršila. Loni správně informovalo 81 obchodů, letos 70," podotkl Žůrek.
Někteří internetoví obchodníci podle něj po svých zákaznících stále požadují zaplacení pokuty za využití práva odstoupit do dvou týdnů od smlouvy. "Spotřebiteli mohou být účtovány pouze skutečně vynaložené náklady s vrácením zboží. Žádný manipulační poplatek plnící funkci sankce není přípustný," upozornil Žůrek.
Na druhou stranu klesá počet internetových obchodů, které požadují poplatek za neoprávněnou reklamaci. "V letošním testu bylo objeveno pouze deset internetových obchodů, které v rozporu se zákonem požadují poplatek za neoprávněnou reklamaci. Ve srovnání s 22 obchody, jež se dopouštěly tohoto prohřešku loni, jde o nezanedbatelné zlepšení," uvedl Žůrek.
Podle průzkumu SOS se letos internetoví obchodníci zlepšili i v poskytování informací o možnosti spotřebitele uplatnit rozpor s kupní smlouvou. V letošním testu vyhovělo 23 obchodů, loni tyto požadavky splnilo jen devět internetových prodejců.
Nakupování v internetových obchodech je v Česku stále populárnější. Loni v nich Češi utratili 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více než rok předtím. Letos se očekává růst na 22 miliard korun, přičemž mezi nejčastěji nakupované zboží na internetu patří elektronika a výpočetní technika.
Lidé, kteří se rozhodnou pro nákup na internetu, by si měli vybírat z internetových obchodů s certifikátem Asociace pro elektronickou komerci APEK. Certifikace totiž potvrzuje, že internetový obchod dodržuje základní pravidla bezpečného a bezproblémového nákupu, zejména úplné a pravdivé informování o provozovateli, procesu nákupu, vyřízení objednávky a reklamacích a bezproblémovou komunikaci se zákazníkem.
SOS letos zkoumalo 100 obchodů z deseti oblastí. Vybralo internetové prodejny podle atraktivity pro zákazníka a jejich umístění v největším českém vyhledávači Seznam.cz.