Společnost Rossmann na konci loňského roku provozovala na tuzemském trhu 110 stejnojmenných drogerií a její tržby meziročně vzrostly o zhruba 220 milionů korun na 2,218 miliardy korun. Počet drogerií Rossmann se loni zvýšil o deset a letos vedení firmy plánuje otevřít osm nových prodejen.
"Hlavním důvodem pro vznik ztráty v roce 2007 byla především zvýšená marketingová aktivita společnosti, která by měla vést k nárůstu obratu v běžném roce a dalších letech," zdůvodnilo loňský prodělek vedení společnosti Rossmann, podle kterého hospodaření firmy ovlivnily i investice do budování nových prodejen a modernizace stávajících drogerií.
Společnost Rossmann, jejíž základní kapitál je 322,7 milionu korun, měla na konci loňského roku celková aktiva 860 milionů korun a její cizí zdroje činily miliardu korun. Z toho na bankovní úvěry a výpomoci připadlo 620 milionů korun. Vlastní kapitál společnosti Rossmann byl v mínusu 194,8 milionu korun.
Šéfové drogistického řetězce Rossmann upozornili, že firma v Česku stále vykazuje vysoké provozní ztráty, které loni činily 48 milionů korun. "Společnost není schopna uhradit všechny splátky půjček a úvěrů. Dále společnosti vznikají významné závazky po splatnosti. Tyto skutečnosti vyvolávají podstatné pochybnosti o schopnosti společnosti pokračovat v činnosti v dohledné budoucnosti," stojí v příloze loňské účetní závěrky společnosti Rossmann.
Aby se firma Rossmann udržela na tuzemském trhu, tak podle jejího vedení potřebuje podporu mateřské společnosti Rossmann Central Europe, která letos v lednu českým drogeriím Rossmann finanční pomoc přislíbila. Již v roce 2006 získala společnost Rossmann od mateřské firmy půjčku 123 milionů korun.
Ztrátové byly loni v Česku i konkurenční drogerie Schlecker, jejichž prodělek činil 37 milionů korun. V roce 2006, kdy firma nesla název Droxi, měly tyto drogerie ztrátu 55,9 milionu korun. Tržby společnosti Schlecker loni v Česku činily 1,88 miliardy korun a ve srovnání s rokem 2006 byly o 171 milionů korun vyšší. Německý drogistický řetězec Schlecker koupil firmu Droxi loni v lednu a poté ji přejmenoval na Schlecker.
Dalšímu drogistickému řetězci dm drogerie markt v hospodářském roce 2007 vzrostly tržby meziročně o 590 milionů korun na 2,726 miliardy korun. Naopak zisk společnosti dm drogerie markt se loni snížil ze 43,6 milionu korun v roce 2006 na 30,6 milionu korun.
Obliba specializovaných drogerií v posledních letech roste. Zatímco v roce 1998 je při nákupu drogistického zboží a kosmetiky preferovalo 26 procent a v roce 2000 24 procent účastníků průzkumu firem Incoma Research a GfK Praha, tak letos jich bylo již 39 procent. Tržby čtyř největších drogistických řetězců loni ve srovnání s rokem 2006 podle předběžných údajů Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly o 1,5 miliardy korun na rekordních 11,9 miliardy korun.
Společnost Rossmann Central Europe, která je společným podnikem firem A. S. Watson Group z Hong Kongu a německé firmy Rossmann, provozuje drogistické obchody v Česku, Polsku a Maďarsku. V Německu má společnost Rossmann zhruba 1200 drogerií a A. S. Watson Group vlastní síť 7500 maloobchodů.