Obchody Žabka zahájí expanzi z Prahy do dalších částí ČR

24.09.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. září (ČTK) - Polský obchodní řetězec Žabka, který letos v dubnu začal v Česku budovat síť stejnojmenných samoobsluh a zatím se zaměřil na Prahu a okolí, chce příští rok zahájit expanzi do dalších regionů České republiky. Na konferenci Retail in Detail v Praze to řekl generální ředitel společnosti Zdeněk Linhart. Žabka, kterou od loňska vlastní investiční skupina Penta, nyní v Praze a jejím okolí provozuje 12 samoobsluh a do tří let chce mít v Česku až 250 prodejen, stovku z nich v hlavním městě.

"Teď se koncentrujeme na Prahu a okolí. Příští rok ale rozhodně musíme jít i jinam a expandovat ze středních Čech dál. Určitě se budeme zaměřovat na větší města, jako je například Brno či Ostrava, odkud pak budeme pokrývat okolí. Věříme, že se na Moravu příští rok dostaneme," uvedl Lihnart. Žabka plánuje samoobsluhy otevírat zejména v centrech měst, rezidenčních čtvrtích či administrativních střediscích.

První mimopražská Žabka byla v srpnu otevřena ve Slaném a do konce letošního roku by mělo v Praze a jejím okolí fungovat zhruba 30 samoobsluh s jejím logem. Prodejny Žabka mají v Česku plochu od 50 do 100 metrů čtverečních a v jejich nabídce jsou základní potraviny, drobná drogerie a spotřební zboží. Tak malé prodejny zatím žádný z velkých obchodních řetězců na českém trhu neprovozuje.

"V Žabce kromě základních 1600 položek nabízíme i čerstvé pečivo, ovoce a zeleninu po celý den a hodláme rozšiřovat jak nabídku sortimentu, tak služeb. V budoucnu plánujeme i donáškovou službu nebo nákup přes internet," podotkl Linhart. Firma podle něj spustí donáškovou službu objednaného zboží v Praze či větších městech. "Chceme to udělat ve druhé polovině příštího roku," řekl.

Vedení obchodního řetězce Žabka plánuje příští rok v Česku zavést i věrnostní program pro své zákazníky, kteří by za pravidelné nákupy mohli získat například různé slevy na zboží. "Jakmile budeme mít 50 prodejen, tak tento program spustíme. Bude to určitě příští rok," uvedl Linhart. Z velkých obchodních řetězců provozuje v Česku podobný věrnostní program například Billa. Společnost Tesco chce nyní v ČR a na Slovensku zavést systém věrnostních karet Clubcard, díky kterému budou moci pravidelní zákazníci využívat slevové poukázky na nákup zboží. Naopak obchodní řetězce Ahold či Globus dlouhodobé věrnostní programy nenabízejí.

Obchody Žabka nabídnou v Česku zákazníkům také různé služby. Jejich terminály totiž umožňují dobíjení mobilních telefonů, výběr hotovosti či platbu za různé služby spojené s chodem domácností.

Skupina Penta s malými samoobsluhami Žabka míří do Česka v době, kdy zde menší obchody začaly budovat i mezinárodní obchodní řetězce. Například Tesco Stores ČR chce mít do dvou let v Česku prvních deset malých prodejen Expres, jejichž plocha se pohybuje kolem 300 metrů čtverečních.

Penta koupila obchodní řetězec Žabka, který je jedničkou na polském trhu malých prodejen, loni v přepočtu za 3,7 miliardy korun. V Polsku má Žabka zhruba 1900 prodejen a ročně otevírá desítky nových. Vedení firmy podle Linharta do svých expanzních plánů zahrnulo i Slovensko; rozhodnutí padne poté, co si Žabka otestuje fungování několika desítek prodejen v Česku.

Investiční společnost Penta vlastní pět lidí. Největší podíly drží Jaroslav Haščák a Marek Dospiva, následují Martin Kúšik, Jozef Oravkin a malý díl náleží Jozefu Špirkovi.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK